Skatt vid bodelning där en make köper fastigheten från den andre. Hur går det till?

Hej Jag och min fru ska skiljas och jag ska köpa ut hennes del av huset. Huset är värderat till 4 Mkr, inga skulder finns på huset. Vi har byggt de själva och har inga sparade fakturor på material då vi byggde huset. Tomtpriset var 200 tkr o de var 25 år sedan

Hur mycket ska dras av (latent skatt) från de 4 Mkr före delningen görs ?

Om min fru köper en ny bostad kan hon använde den latenta skatten i köpet av ny bostad i stället för att "ge mig" ett lägre belopp att dela ?

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du väljer att ställa din fråga till Lawline!

Allmänt:
Bra att du tänker på den skatteskuld som uppkommer vid en bodelning, detta är en viktig aspekt som folk ofta glömmer då man delar upp vissa tillgångar som innehåller en latent skatteskuld och därför snedfördelar vid bodelningar. Just bostadsfastighet beskattas egentligen med 30 % på tjugotvå trettiondelar. Man betalar alltså skatt för 22/30 och 8/30 betalar man ingen skatt för.
Vanligtvis påstår man därför istället att skatten på fastigheter är 22 % eftersom det är lättare att säga. Detta framgår i Inkomstskattelagen 45:33. (Förkortas IL)

Vad händer för din fru om hon säljer halva huset till dig för 2 miljoner:
Eftersom halva huset tillhör din fru så kommer du att betala 2 miljoner för hennes del. Huset anses vara en kapitaltillgång som hon tidigare köpt för 100 000 kr. (200 000/2 = 100 000). Om ni inte kan styrka fler kostnader än 200 000 så skall alltså 1 900 000 kr anses vara hennes kapitalvinst då hon säljer halva huset till dig.
Skatten hon skall betala blir då 22 % av 1 900 000 kr = 418 000 kr.
Om hon måste betala dessa 418 000 kr eller kan få uppskovsbelopp beror på huruvida hon köper en dyrare eller billigare bostad istället. Köper hon en dyrare blir hela beloppet uppskovsbelopp, köper hon en billigare beräknas uppskovsbeloppet baserat på skillnaden mellan nya och gamla bostaden. IL 47:7.

Svaret blir alltså att din fru kan använda skatteskulden beroende på hur dyr bostad och hur snart hon köper den.

Hon åker dock på en schablonintäkt för sitt uppskovsbelopp. (1,67 % av 418 000 kr = 6980 kr). Staten anser alltså att hon pga att hon inte betalar in 418 000 kr ändå ska betala in lite ränta på det beloppet. Man hittar därför på att din fru haft en intäkt på 6980 kr och får därför betala 30 % av det beloppet i skatt, dvs 2094 kr. Det här kan egentligen ses som en ganska billig amortering på ett lån från staten. Detta framgår i IL 47:11b

Vad händer för dig:
Eftersom även du har en skatteskuld på 418 000 kr för din halva av huset så behöver ni inte ta hänsyn till skatteskulden vid bodelningen. Skillnaden är att hon får betala eller spara sin just nu, medans din egentligen ligger kvar dold i fastigheten. Om du om exempelvis ett år vill sälja så kommer ditt anskaffningsbelopp för fastigheten vara 2 100 000 kr. Vilket innebär att du får betala din skatt då.

Mitt råd:
Rådet blir alltså att du betalar marknadspris för fastigheten, ni kan inte genom en delning göra så att du sparar skatteskulden medans hon får ett större belopp som inte skall beskattas. Din fru bör dock köpa en dyrare fastighet för att kunna nyttja uppskovsbeloppet och hon bör göra det senast den 2 maj året efter att hon säljer sin andel av er fastighet till dig.

Man kan även ge gåvor skattefritt, men om du ger henne en gåva på 2 miljoner samtidigt som hon vid ett annat tillfälle ger dig sin halva av huset så begår ni skattebrott, och det kan medföra otrevliga extra kostnader.

Behöver du vidare hjälp med skatten är du välkommen att kontakta oss på tfn 08-533 300 04 (måndag till onsdag 10:00-16:00) eller maila oss på info@lawline.se”

Med vänliga hälsningar,

Jonas P. LindRådgivare