FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt31/08/2018

Skatt vid gåva av bostadsrätt

Hej min bror äger en bostadsrätt som han skulle vilja lämna över till mig som gåva.

Bostaden köptes förra året för 2 750 000 och jag skall endast ta över lånet som är 975 000. hur går man tillväga för att genomföra detta och blir det några skattekonsekvenser?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Gåvoskatten avskaffades år 2004 och av Inkomstskattelagen 8 kap. 2§ följer att gåvor är skattefria. Se lagen här

Observera att gåvomottagaren blir skattskyldig på samma sätt som gåvogivaren vid en eventuell försäljning av bostadsrätten. Det följer av den skatterättsliga kontinuitetsprincipen som innebär att gåvomottagaren träder in i gåvogivarens skatterättsliga position. Själva gåvan är skattefri, men eventuell vinst vid försäljning ska beskattas. Då utgår man ifrån den vinst som din bror hade gjort ifall han hade sålt den.

Hoppas det blev lite tydligare!

Vänligen,

Richard FiskesundRådgivare