FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt20/01/2022

Skatt vid gåva av kryptovaluta?

Hej! i sverige beskattas cryptovaluta. Om någon skulle ge mig en cryptovaluta som gåva som jag sedan i min tur ger vidare som gåva, skulle detta då bli skattefritt för gåvotagaren?

Person1 köper cryptovaluta

Person2 får gåva i form av cryptovaluta

Person 3 får gåvan som person 2 fick utan prisförändring mellan person 2 och 3

är person 2 och 3 skattebefriade och endast person 1 skatteskyldig?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Svaret regleras i inkomstskattelagen (IL).

Att ge något i gåva utlöser inte skattskyldighet, detta innebär att gåvogivaren aldrig blir skattskyldig - så länge det faktiskt rör sig om en gåva och inte t.ex en förtäckt försäljning eller ersättning för arbete (IL 8:2). I ditt scenario innebär det att person 1 och 2 inte beskattas.

Vad som händer är att mottagaren av gåvan träder in i gåvogivarens skattemässiga ställning - primärt anskaffningsvärdet - enligt den s.k. kontinuitetsprincipen. I ditt scenario bildas en kedja där person 1s skattemässiga ställning först övergår till person 2 och sedan person 3. Om person 1 köpte kryptovalutan för 1000 kr kommer därmed person 3 också anses ha gjort så och beskattas på sedvanligt vis när försäljning väl sker.

Jag hoppas detta svarar på din fråga. Du är varmt välkommen att ställa fler frågor till oss på Lawline!

Adam WinqvistRådgivare