Skatteåterbäring till ett dödsbo

Dödsboet efter min bror har fått skatteåterbäring. Han och hans fru hade inte testamente och inga gemensamma barn vilket resulterade i att min brors barn från ett tidigare äktenskap ärvde honom. Hans fru fick således enbart sin del av deras gemensamma tillgångar. Nu undrar vi hur skatteåterbäringen ska fördelas? Är det barnen som får allt eller ska hans fru ha en del?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Dödsbo och skatteåterbäring

Även om arvskiftet har genomförts och avslutats så består dödsboet tills dess att all egendom har blivit skiftad, deklarationen är inlämnad för sista gången och över- eller underskott på skattekontot är reglerat, det vill säga när dödsboet har fått tillbaka eller betalat in skatten (Skatteverket).

Följaktligen innebär det att nytillkommen egendom till dödsboet i form av skatteåterbäring måste skiftas för att dödsboet ska kunna avvecklas. I och med att det är dödsboet som erhåller skatteåterbäringen är det sålunda dödsbodelägarna, det vill säga de personer som har rätt till arv på grund av lag eller på grund av testamente, som har rätt till återbäringen. Vad gäller fördelningen sinsemellan arvingarna så ska skatteåterbäringen delas på samma sätt som all annan egendom, här görs ingen skillnad.

Sammanfattning

Som jag tolkar din fråga är din brors efterlevande maka inte arvtagare till din bror till följd av att det endast finns särkullbarn och inget testamente är skrivet. Under dessa förutsättningar är det således dina brorsbarn som delar på den skatteåterbäring som tillfaller dödsboet.

Hoppas mitt svar var till någon hjälp!

Aksel DelfinRådgivare