FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott10/04/2022

Skattebrott - Åtal - Anstaltsplacering - Vad gäller?

Hej! Jag var i USA för tre år sedan och vann där ~91000 usd på en datorspelsturnering. Jag skattade för pengarna där. Jag läste på internet och det stod att man inte behövde skatta för pengarna i Sverige också för att det finns ett avtal mellan Sverige och USA, alltså tog jag inte upp det i deklarationen. Nu har Skatteverket kontaktat mig ang. detta och gjort en anmälan till ekobrottsmyndigheten. Enligt dom så kommer jag, om ärendet läggs ner behöva betala ca 170 000:- i utebliven skatt + 40% i efterbeskattning eller, om det går till åtal betala de ca 170 000:- samt riskera fängelsestraff. Jag är livrädd för att hamna i fängelse, jag är 30 år och har aldrig någonsin varit i klammeri med rättvisan. Jag ligger inom autismspektrat och är ganska ängslig av mig och jag trodde verkligen att jag gjorde rätt. Hur troligt är det att detta går till åtal och vad blir i så fall straffet? Hur länge skulle det kunna vara och framför allt, kommer jag att hamna med män som är våldsamma och farliga? Tacksam för svar. Från Livrädd

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline,

UTREDNING

Den lagstiftning som främst behöver beaktas vid behandlingen av ditt ärende är rättegångsbalken (RB), skattebrottslagen (SBL) och inkomstskattelagen (IL). Men även lagen om dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige och Amerikas Förenta Stater (nedan benämnt dubbelbeskattningsavtalet eller bara avtalet) kommer att beröras i korthet.

Glädjande är att du också har beställt en personlig telefonrådgivning, vilken jag för övrigt ser fram emot mycket. Under denna kommer ovanstående att kunna behandlas ytterligare och likaledes kommer möjlighet att ges till en mer djupgående diskussion (om så önskas). Många juridiska spörsmål hanteras dessutom allra enklast under ett telefonsamtal. Vidare krävs inte sällan ingående kunskaper om de faktiska omständigheterna för att kunna ge någorlunda träffsäkra svar. Men redan nu kan i vart fall följande anföras.

Skattskyldigheten - Vad gäller?

Enligt 3 kap 3 § IL är en fysisk person som är bosatt i Sverige, som stadigvarande vistas i Sverige eller som har väsentlig anknytning till Sverige och som tidigare har varit bosatt här obegränsat skattskyldig. Den obegränsade skattskyldigheten innebär att personen blir skattskyldig för alla sina inkomster i Sverige och utlandet, 3 kap. 8 § IL. Pengarna från den amerikanska turneringen skulle därför ha beskattats i Sverige. Men enligt avräkningslagen (AvrL) får avräkning ske med ett belopp som motsvarar summan av erlagd utländsk skatt och annat belopp som ger rätt till avräkning enligt ett skatteavtal, 2 kap. 8 § 1 st. 2 p. AvrL, och ett sådant skatteavtal, dvs. ett internationellt dubbelbeskattningsavtal, är som sagt slutet mellan Sverige och USA.

I avtalets art. 23.2 a uttalas bl.a. att "Where a resident of Sweden derives income which may be taxed in the United States in accordance with the provisions of this Convention Sweden shall allow - subject to the provisions of the law of Sweden (as it may be amended from time to time without changing the general principle hereof) - as a deduction from Swedish tax on the income of that resident an amount equal to the income tax paid in the United States". Det betyder att du mot den svenska skatten ägde rätt att avräkna motsvarande det som du redan hade erlagt i amerikansk inkomstskatt. Men oavsett vilket var du fortfarande skyldig att ta upp vinsten i din inkomstdeklaration. Och om den amerikanska skattesatsen skulle ha varit lägre än den svenska motsvarigheten hade du alltså behövt betala in det överskjutande beloppet. Skulle den ha varit högre i den aktuella delstaten hade däremot ingen återbäring erhållits i Sverige.

Åtal - Vad gäller? Och vad kan straffet bli i förevarande fall?

När det gäller din första fråga är naturligtvis svårt att kunna säga någonting med säkerhet. I synnerhet i skrivande stund. I 20 kap. 6 § RB sägs att åklagare ska, om ej annat är stadgat, tala å brott, som hör under allmänt åtal. Språkbruket är något ålderdomligt, men i klartext innebär detta att ansvarig åklagare, för det fall denne bedömer bevisningen som tillräcklig för en fällande dom, är skyldig att väcka åtal för brott som lyder under allmänt åtal, vilket de allra flesta brotten gör och således även det brott som du eventuellt är misstänkt för, dvs. skattebrott.

Enligt 2 § SBL gäller att den som på annat sätt än muntligen uppsåtligen (avsiktligen) lämnar oriktig uppgift till myndighet eller underlåter att till myndighet lämna deklaration, kontrolluppgift eller annan föreskriven uppgift och därigenom ger upphov till fara för att skatt undandras det allmänna eller felaktigt tillgodoräknas eller återbetalas till honom själv eller annan döms för skattebrott till fängelse i högst två år. Vid grovt brott kan fängelse i upp till sex år utdömas, 4 § SBL, och vid bedömningen av om brottet är grovt ska särskilt beaktas om det rört mycket betydande belopp, om gärningsmannen använt falska handlingar eller vilseledande bokföring eller om förfarandet ingått som ett led i en brottslighet som utövats systematiskt eller i större omfattning eller i annat fall varit av synnerligen farlig art. I praxis har begreppet "betydande belopp" ansetts motsvara minst tio prisbasbelopp (ett prisbasbelopp ligger i år, dvs. 2022, på 48 300 kr). Men endast storleken på beloppet räcker inte ensamt för att konstituera grovt brott. Gränsdragningen mellan skattebrott och grovt skattebrott sker genom en bedömning av samtliga omständigheter i det enskilda fallet, se prop. 1995/96:170 s. 111.

Anstaltsplacering - Vad gäller?

I fängelselagen (FängelseL) återfinns relevanta bestämmelser i det här avseendet. Om du skulle dömas för brott och få en frihetsberövande påföljd, dvs. ett fängelsestraff, är det Kriminalvården som beslutar var någonstans du ska placeras. I 2 kap. 1 § 1 st. FängelseL anges att en intagen inte får placeras så att han eller hon underkastas mer ingripande övervakning och kontroll än som är nödvändigt för att ordningen eller säkerheten ska kunna upprätthållas. Vidare uttalas i bestämmelsens andra stycke att vid beslut om placering ska, i den utsträckning det är möjligt, hänsyn tas till den intagnes behov av sysselsättning, omvårdnad och en lämplig frigivningsplanering. Vid den här bedömningen får hänsyn tas även till faktorer som är knutna till den intagna, men också till Kriminalvårdens behov av att undvika olämpliga grupperingar mellan intagna och av att kunna bedriva en ändamålsenlig verksamhet, se prop. 2009/10:135 s. 70 ff. och 124. Se även 10 § 2 p. fängelseförordningen. Men exakt var och på vilken typ av anstalt du eventuellt skulle hamna kan jag inte svara på, vilket du säkert förstår.

Avslutande ord och ytterligare rådgivning

Utan ingående kunskap om alla för ditt ärende relevanta omständigheter är det svårt att göra en adekvat bedömning. Låt oss därför ta allting i lugn och ro under vårt kommande telefonsamtal.

Vid fler frågor är du varmt välkommen att höra av dig på nytt. Antingen här på hemsidan och då genom några av våra utmärkta betaltjänster eller via vår ordinarie byråverksamhet. Själv nås jag på jacob.bjornberg@lawline.se och du får mer än gärna kontakta mig direkt ifall du önskar ytterligare hjälp i den fortsatta processen. I så fall kan jag slussa dig vidare till någon av byråns eminenta jurister utan att du behöver sitta i telefonkö. Mot bakgrund av COVID-19 erbjuder våra jurister idag möten såväl telefonledes som på Teams och andra liknande digitala plattformar.

Du har som sagt också beställt en 30 minuters personlig telefonuppföljning med möjlighet att kunna ställa kompletterande frågor och till vidare diskussion om hur din fortsatta hantering av ärendet bör läggas upp. Jag kommer därför att ringa dig imorgon måndag den 11 april kl. 18.00. Observera att jag ringer från skyddat nummer. Vänligen återkom per mail om den föreslagna tiden inte skulle passa.

Notera dock att vi på straffrättens område endast ger den här typen av inledande rådgivning och då inom ramen för vår expresstjänst som du numera har nyttjat. Byrån inte åtar sig inte några straffrättsliga uppdrag fullt ut. I så fall behöver man vända sig till en brottmålsbyrå.

Avslutningsvis är den livliga förhoppningen att min hantering av ditt ärende hittills har varit matnyttig och presenterats i en för dig utförlig och tillfredsställande form. Återkom gärna med synpunkter genom att skicka in ett omdöme när du mottar en sådan förfrågan.

Vänligen,

Jacob BjörnbergRådgivare