FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt05/02/2014

Skattefria inkomster

Min son har fått diagnos adhd . O jag i min tur har en försäkring där jag får ut pengar för hans diagnos . Jag tycker inte att jag behöver dom pengarna utan vill föra över dom till hans konto där han kan spara dom eller handla nått lite då o då i samråd med mig . Frågan är om han måste skatta för det . Vi säger att de rör sig om cirka 100000 kr

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vilka inkomster som är skattefria kan man läsa i inkomstskattelagen (IL) kapitel 8. I IL 8 kap. 15 § sägs att inkomster från försäkringsersättning på grund av sjukdom är en sådan inkomst. Den som står som förmånstagare (du eller din son) behöver alltså inte betala skatt för inkomsten.

Då jag tolkar frågan som att ersättningen betalas ut till dig kan du ge den som gåva till din son då även förvärv genom gåva är skatefria enligt IL 8 kap. 2 §.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare