FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt15/01/2015

Skatterättsliga aspekter vid gåva av fastighet

Jag har ett hus som är belånat till 1,8 milj. (marknadsvärde 2,5 milj.).

Är det möjligt att skänka huset till min son trots att han tar över lånen och på så vis undgå reavinstskatt för min del ?

Lawline svarar

Hej,

och tack för att du vänt dig till Lawline. Huvuddelen av de regler som rörande beskattning finns i inkomstskattelagen (IL). Den hittar du https://lagen.nu/1999:1229 . Vid försäljning av fastighet uttas också en stämelskatt. Den regleras i lagen om stämpelskatt (StL). Den hittar du https://lagen.nu/1984:404

Inkomstskatt

Det är möjligt att ge bort huset mot att din son tar över lånen utan att du skulle komma att behöva betala den föreskrivna kapitalvinstskatten (jmf IL 42:1) – detta om transaktionen är att räknas som en gåva IL 41:1, 42:1 & 44:3 e contrario (motsatsvis). Det första som måste vara uppfyllt för att överlåtelsen skall räknas som en gåva är att givaren har i avsikt att göra den som tar emot gåvan rikare. I ert fall verkar detta vara uppfyllt – vidare antar Skatteverket att det finns en gåvoavsikt när överlåtelsen är mellan närstående. Specifikt gällande gåva av fast egendom får den ersättning som ges för fastigheten inte vara lika stort som eller större än årets taxeringsvärde. Jag vet inte vilket taxeringsvärde som du har på din fastigheten men om lånet är mindre än vad fastigheten är taxerad till så kommer du inte behöva skatta för överlåtelsen.

Stämpelskatt

Ni bör dock tänka på att om de 1,8 miljonerna inte understiger 85% av taxeringsvärdet kommer en stämpelskatt att uttas 1, 4, 5, 9 & 10 §§ StL.

Summering

Under förutsättning att fastigheten är taxerad till mer än 1,8 miljoner kan din son ta över lånet utan att du behöver betala skatt för inkomst av kapital IL 41:1, 42:1 & 44:3 e contrario. Istället hamnar han i din skattemässiga situation IL 44:21 och kommer att behöva betala skatt för inkomst av kapital när han sedan i sin tur säljer fastigheten. Vidare måste sonen inte betala skatt enligt IL för att han fick fastigheten IL 8:2. Tänk dock på att om lånet är större än 85% av taxeringsvärdet kommer ni att behöva betala stämpelskatt.

Skulle du behöva ha hjälp att skapa gåvobrevet kan du komma i kontakt med våra samarbetspartners här.

Bästa hälsningar

Mattias OlssonRådgivare