Skatteregler på svenskt arv om bosatt i USA

Hej, skall just göra bouppteckning med mina bröder, efter vår pappas bortgång. Min pappa bodde i Sverige. Jag har bott i USA sedan två år, och är svensk medborgare. Vilka skatteregler gäller för eventuellt kapital jag ärver? Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

I Sverige behöver du inte betala någon skatt på arv. Detta följer av 8 kap 2 § inkomstkattelagen. Därför behöver inte heller ditt arv tas upp i din svenska inkomstdeklaration.

I USA finns inget skatt på arv efter utländska arvlåtare. Däremot om arvet överstiger § 100 000 kan det vara så att du behöver ta upp det i din amerikanska deklaration. För detta finns ett särskilt formulär kallat Form 3520, som du hittar här:

http://www.irs.gov/pub/irs-pdf/f3520.pdf.

Hoppas du är nöjd med ditt svar, om inte, eller om du har närmre funderingar är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Beatrice WalldovRådgivare