Skenäktenskap

Hej jag har en väninna som gift sig med en utländsk man han lurade henne totalt ...de gifte sig och hon trodde att det var sann kärlek nu när allt är godkännt och han kom hit så kom sanningen fram att han varit otrogen och älskarinnan som bor här i Sverige ringde till henne och berättade allt .Han hade varit otrogen hela tiden med denna kvinna och sa att han bara hade gift sig med henne för att få komma hit. Min väninna kommer att begära skilsmässa direkt nu...vi undrar vad han kan få för straff tex utkastad och portad från Sverige då han ljugit och lurat henne totalt.

Lawline svarar

Tack för din fråga!

I 2 kap. 9 § utlänningslagen (SFS 1989:529) stadgas att ett uppehållstillstånd får återkallas om en utlänning medvetet har lämnat oriktiga uppgifter som varit av betydelse för att få tillståndet, eller medvetet förtigit omständigheter av sådan betydelse. Återkallelse får ske om det är fastställt att ett äktenskap ingåtts uteslutande för att ge den berörda personen möjlighet att resa in och vistas i landet, s.k. skenäktenskap.

Det du kan göra är att kontakta Migrationsverket och berätta om din situation och vad du har blivit utsatt för.

Isabella WidjestrandRådgivare