Skillanden mellan ett nödtestamente och ett testamente

Min mans bror har avlidit den 14/11-23 Näst sista dagen i livet sa han att han ville ge sin lägenhet i Norrköping till sin bror och bilen till min son! De som hörde detta var min man, mina två söner och en kusin till min man och dennes sambo! Den avlidne var gift med en norska som har två barn men den avlidne har inga egna barn! Nu är frågan om detta muntliga avtal gäller med dessa vittnen? Hälsningar Ingrid OlowFranzen

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Svaret på din fråga finns reglerad i Ärvdabalken (ÄB) och jag kommer nedan att redogöra rättsläget för vad som gäller för ett giltigt testamente.

Testamente

För att kunna upprätta ett giltigt testamente krävs det att testatorn uppfyllder formkraven i 10 kap. 1 § ÄB. Det är exempelvis inte möjligt att upprätta ett testamente muntligen.

Men i detta fall avled "testatorn" två dagar efter att han gjorde en utfästelse om arvet. Frågan är då om detta är att anses som ett nödtestamente.

Nödtestamente

Ett nödtestamente får upprättas, personen i fråga måste då avlida på det sättet som hen trodde att hen skulle avlida på när testamentet upprättades. Exempelvis om personen i fråga var allt för sjuk för att upprätta ett traditionellt testamente finns det möjligt att kunna få sin vilja igenom, genom ett nödtestamente. Det finns möjlighet att muntligen, inför två vittnent, tala om vad man vill göra med sin kvarlevenskap (10 kap. 3 § ÄB).

I ditt fall

I ditt fall är nädtestamentet uppfyllt och giltigt och, detta dock förutsatt att personen i fråga upprättade testamentet för att han visste att han snart skulle avlida. Om det inte fanns någon grund för uttalandet är testamentet inte giltigt.

Hoppas du fick svar på din fråga, skulle du ha fler frågor är du välkommen att ställa dem till oss på Lawline!

MVH

Nelly StarkengrenRådgivare