FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt11/02/2023

Skillnad mellan män och kvinnors motiv vid dödligt våld

Hej! Jag och en vän skriver ett gymnasiearbete om varför kvinnor begår dödligt våld. Jag tänkte om det finns nån statistik eller liknande som går att länka eller om ni kan ge konkreta svar till min fråga. Denna lyder: Vad får en kvinna att begå dödligt våld? I den här frågan letar vi efter vad som krävs för en kvinna att gå så långt. Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss här på Lawline!

Som juriststudent är personers egna motiv och anledningar inte något vi lär oss tyvärr. Oftast brukar det variera varför folk begår brottsliga handlingar. Det låter mer som en psykologistudent skulle kunna svara på er fråga. Dock har jag några tips om hur ni kan hitta ert svar.

Det finns en möjlighet att gå till / maila en domstol och begära ut handlingar, det följer av offentlighetsprincipen. Ni skulle därför kunna gå till en domstol och begära ut olika partsförhör med kvinnor som begått dödligt våld och där kan ni nog hitta att polisen frågat varför de gjorde vad de gjorde och se deras svar.

Men här finns också en studie som gjorts om just skillnaden mellan kvinnor och mäns motiv vid dödligt våld: A Time Trend Study of Swedish Male and Female Homicide Offenders from 1990 to 2010. Det står även lite om den studien här: Länk.

Hoppas detta var ett tillfredsställande svar trots att jag inte kunde ge ett tydligt svar på er fråga.

Mvh

Linus NilssonRådgivare