Skillnader och likheter mellan överklagande inom förvaltningslagen och kommunallagen

Hej ! Har en fråga som gäller överklagan av beslut. Regler om överklagande finns i förvaltningslagen och kommunallagen men det jag vill ha hjälp med är att se skillnader och likheter mellan bestämmelserna i båda lagen? Skulle ni kunna hjälpa mig med det?

Lawline svarar

Skillnader mellan överklagande i förvaltningslagen och kommunallagen

När en förvaltningsmyndighet handlägger och fattar beslut i ärenden tillämpas förvaltningslagen [cit. FL] (1 § FL). FL är subsidiär vilket innebär att denna lag ska tillämpas, om inget annat sägs i annan specialförfattning (4 § FL). Kommunallagen [cit. KL] är en sådan speciallagstiftning som har specifika bestämmelser om hur man ska överklaga kommunala beslut, i vissa fall (se 13 kap. 3 § KL). Därför tillämpar kommuner dessa regler före reglerna i FL (4 § FL). Mer om kommunallagens överklaganderegler nedan.

Förutsättning för att kunna överklaga enligt förvaltningslagen.

För att du ska kunna överklaga ett förvaltningsbeslut enligt reglerna i FL krävs för det första att beslutet är överklagbart (35 § FL). Beslut som kan överklagas är sådana som inte verkställs direkt när beslutet har fattats. När ett beslut verkställs säger man att det vinner laga kraft och överklagande går då inte längre att göra (35 § FL). Vissa förvaltningsbeslut vinner laga kraft direkt medan andra har en tidsfrist från att beslutet tagits, till dess det vinner laga kraft och du inte längre kan överklaga. Du kan överklaga ett beslut inom tre veckor från när du tar del av beslutet till dess det vinner laga kraft (44 § FL).

Dels måste beslutet antas påverka någons situation på ett någorlunda stort sätt (41 § FL). Dessutom måste det alltså vara ett överklagbart beslut (42 § FL). Den lag myndigheter använder för att fatta ett förvaltningsbeslut brukar innehålla bestämmelser ifall man kan, och i så fall hur överklagande kan gå till, se 10 kap. 1 § Alkohollagen |cit. AlkoholL], 16 kap. 3 § socialtjänstlagen, 41 § lag med särskilda bestämmelser om vård av unga och 32 § lag om psykiatrisk tvångsvård. Här sägs att sådana beslut ska överklagas till allmän förvaltningsdomstol vilket innebär att du gör en överklagan utifrån förvaltningslagen. I vissa fall kan förvaltningsbeslut överklagas på samma sätt som vid kommunala beslut, se 13 kap. 1 § plan- och bygglagen [cit. PBL]. Då hänvisas du i stället till att begära laglighetsprövning. Mer om det nedan.

Förutom detta krävs även att du har klagorätt för förvaltningsbeslutet. Med detta menas att krävs att beslutet angår dig och har gått dig emot (42 § FL). Du kan alltså bara överklaga sådana beslut som är riktade till dig, kommer påverka dig som part, eller att du har ett skyddsvärt intresse som gör ditt överklagande giltigt (se RÅ 1980 2:13).

Överklagande inom kommunallagen

När kommuner fattar beslut kan de antingen ha gjort det med stöd av förvaltningsrättslig speciallagstiftning, såsom

- Serveringstillstånd (8 kap. 1 § AlkoholL)

- Bygglov (9 kap. 2 § PBL)

Om du vill överklaga i dessa sorters fall gör du det till allmän förvaltningsdomstol, precis på samma sätt som ovan nämnt.

Beslut tagna med den kommunala kompetensen

Utöver speciallagstiftning kan kommuner besluta i frågor utifrån sin kommunala kompetens (2 kap. 1 § KL). Om din kommun skulle besluta i en fråga som du är missnöjd över kan du begära en s.k. laglighetsprövning av beslutet. Detta innebär att du begär att få prövat att beslutet tagits med stöd i lagen. Kommuner måste nämligen alltid ha stöd i lag för att fatta beslut (1 kap. 1 § 3 stycket RF).

Du kan begära sådan laglighetsprövning om du är medlem i kommunen (13 kap. 1 § KL) för beslut tagna av kommunens olika organ (13 kap. 2 § KL). Exempel på detta är fullmäktige, nämnder, partsammansatta organ och kommunalförbund (13 kap. 2 § KL). Med kommunmedlem menas de som är folkbokförda i, äger fastighet i, eller betalar skatt till kommunen (1 kap. 5 § KL). Du behöver således inte direkt påverkas av beslutet för att kunna begära laglighetsprövning (se 13 kap. 1 § KL).

Den stora skillnaden mellan de olika sätten för överklagande är att om du vill överklaga ett förvaltningsbeslut som någon förvaltningsmyndighet beslutat ställs det högre krav på att du som individ direkt eller indirekt har påverkats av beslutet i fråga (41 och 42 §§ FL). Kretsen personer som kan överklaga är alltså ganska snäv i förvaltningsrätten.

Kommunala beslut tagna genom deras generella kompetens som beslutats enbart utifrån att kommunen som får bestämma i allmänna frågor som är av allmänt intresse (2 kap. 1 § KL), får du begära laglighetsprövning oavsett om du som individ direkt eller indirekt påverkats av beslutet, jfr (13 kap. 1 § KL).

Slutligen vill jag belysa skillnaden mellan överklagande på ett förenklat sätt. Förvaltningsbeslut överklagar du om du tycker att förvaltningsmyndigheten har tillämpat en speciell lag felaktigt när de tagit ett beslut som påverkar dig (exempelvis bygglov enligt PBL eller serveringstillstånd enligt AlkoholL). Laglighetsprövning begär du om du tror att kommunen inte har haft stöd i lag när de fattat sitt beslut och du kan i princip alltid begära laglighetsprövning, om du är kommunmedlem (13 kap. 1 § KL).

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Axel StenquistRådgivare