FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt28/12/2021

Skolans ansvar för stulna hörlurar

Hejsan

Igår stals mina hörlurar från mig när jag var i skolan, vanligtvis skulle jag inte bli så upprörd men detta par hörlurar kostar minst 3000 jag själv fick betala för. I skolans korridorer finns det kameror, men enligt it-teknikern så har de inte kopplats in på 10 år även om de har kopplats till ström. Kan jag stämma skolan då jag kunde ha hittat gärningsmannen om de hade kopplat in kamerorna? Brottsplatsen är väldigt nära en kamera och jag/polisen skulle garanterat hitta gärningsmannen om kamerorna var på. Skulle jag I alla fall stämma skolan för självrisken jag måste betala för hörlurarna?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline. Jag vill börja med att beklaga att dina hörlurar har blivit stulna. Jag ska göra mitt bästa för att svara på din fråga. Mitt svar kommer jag att hänvisa från skadeståndslagen (SkL).

Skadeståndslagen är den tillämpliga lagen eftersom det rör sig om ett utomobligatoriskt skadestånd (1:1 SkL), det vill säga att anspråk på ersättning som inte är baserat på ett avtal. Du har inget avtal med skolan om att de ska ansvara för dina hörlurar. Därför måste vi använda oss av den allmänna skadeståndslagen.

För att skolan ska bli ansvarig för den skada du lidit (i detta fall en ekonomisk skada, 3000kr för dina stulna hörlurar) så måste skolan genom vårdslöshet eller uppsåt ha vållat din skada (2:1 SkL). För att de ska bli skadeståndsskyldiga måste du kunnat visa att de varit vårdslösa genom att inte sätta upp kamerorna och att denna vårdslöshet har vållat(orsakat) din skada. Skolan måste alltså ha agerat vårdslöst genom att inte koppla in kamerorna, samt att denna vårdslöshet har orsakat skadan. Det skulle kunna anses som vårdslöst av skolan att inte ha kopplat in kamerorna även om de finns där, men hursomhelst så tror jag inte det är möjligt att det är skolans handling att inte koppla kamerorna som orsakat stölden. Det är gärningsmannen som har stulit dina lurar. Tyvärr så tror jag att det blir svårt för dig att få ersättning av skolan för den skada du lidit.

Hursomhelst tycker jag att om du inte gjort det redan att du ska anmäla stölden till polisen på telefonnummer 114 114.

Hoppas jag kunnat svara på din fråga! Tveka inte att höra av dig om du har fler frågor.

My StenquistRådgivare