Skoluppgift - LVU

Hejsan! Jag läser just nu om juridik inom socialt arbete och skriver en kortare uppsats om LVU. Jag kan inte finna ett konkret svar någonstans på min fråga: Jag har fått in en anmälan om en misstanke om att familjen "Karlsson" brister i sin omsorg mot sitt barn "Olle" (jag jobbar inom socialnämnden). Jag åker hem till dem för att "finna stöd" i misstanken, det visar sig att när jag kommer hem till familjen Karlsson ligger det öl och spritflaskor i hela lägenheten och Olle 6 månader ligger i sin spjälsäng och skriker för fullt med lakan nerdränkta av urin och avföring, jag uppfattar situationen givetvis som akut. Får JAG då som socionom omhänderta Olle MED EN GÅNG, alltså PÅ PLATS ta med honom i min bil och åka därifrån eller måste jag först kontakta socialnämndens ordförande för att få hans godkännande? Alltså: 1. Kan jag som socionom ta med ett barn som jag anser är i akut vård av LVU och åka därifrån utan att kontakta eller anmäla detta till någon först? 2. Om inte, hur lång tid kan barnet behöva "stanna kvar" i misären innan socialnämnden kan komma att omhänderta barnet?

Hänvisa gärna till olika rättsfall som har med detta att göra. Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej!

Vi uppskattar att du vänder dig till Lawline med din fråga, men vår policy är att inte besvara skoluppgifter eller liknande. Jag är dock säker på att du kommer att finna ett svar på din fråga om du granskar LVU, det vill säga lagen med särskilda bestämmelser om vård av unga. I Norstedts blåa lagbok finns dessutom vanligen hänvisningar till relevanta rättsfall i samband med paragraferna.

Med vänliga hälsningar,

Johan OlssonRådgivare