FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott23/11/2018

Skuld- och straff fråga är två helt olika frågor

Jag har blivit dömd för olaga hot samt ofredande, olaga hot gäller för tjejen mitt ex bedrog mig med,ofredande för exet då jag mått så pass dåligt en period så jag skicka massa sms samt ringde han många ggr, den perioden försökte jag även ta självmord för jag var i väldigt dåligt skick/mående, vilket jag har bevisat med läkarintyg, journaler m.m, gjorde en överklagan till hovrätten men dom är lika envisa som tingsrätten och vill inte befria mig, vart kan felet ligga? Kan dock lägga till att min advokat skrev inte mkt i överklagan utan jag gjorde min egna överklagan o lämna in bilagor som bevis, jag har aldrig heller blivit anmäld förr, borde dom liksom inte ta hänsyn till att jag under den tiden mådde dåligt? Nu är sista utvägen högsta domstolen? Hur ska jag göra för att bli förstådd att jag hade aldrig tanke skada utan detta hände under den tid jag var ej stabil psykisk, hur ska jag göra!? Snälla hjälp mig

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag förstår din fråga rätt så är du fundersam över varför du blivit dömd till olaga hot och ofredande när du bevisat genom läkarintyg att du inte mått psykiskt bra under perioden gärningarna utspelar. Samt att du tvekar på om din advokat tillvaratagit ditt intresse under målets gång och vill därför ha tips för att kunna få din röst hörd i Högsta domstolen.

Angående första frågan så är det väldigt viktigt att förstå skillnaden mellan skuld- och straff fråga. När domstolen ska överlägga en dom så kan de inte ta hänsyn till subjektiva faktorer hos den tilltalade när de berömmer skuldfrågan. Utan här görs en objektiv bedömning endast av om rekvisiten för brotten olaga hot och ofredande har uppfyllts. Huruvida du har mått under begångna gärningar har senare en betydelse för straff frågan. Domstolen ska när de beslutar om vilket straff som ska utges ta hänsyn till personliga omständigheter i det enskilda fallet. Att du mått psykiskt dåligt kan resultera i en förmildrande omständighet vilket innebär att straffet kan sänkas och du får en mildare påföljd. Nu har inte jag läst din dom och vet därför inte vad du fick för straff men jag kan anta det i domskälen framgår att du mått dåligt och att detta påverkat frågan om vilken påföljd du ska få.

Vad gäller andra frågan så är det väldigt viktigt att poängtera att Högsta domstolen är en prejudikatinstans, det betyder att Högsta domstolen skapar rätt istället för att skipa rätt. Du behöver få prövningstillstånd och sanningen är att det är väldigt få ärenden som går enda vägen upp till Högsta domstolen. Dessvärre blir hovrätten för majoriteten av befolkningen slutmålet för de som misstänks och döms för brott. Jag förstår att detta inte är så glädjande att höra men du måste ha i åtanke det jag ovan angett om skillnaden mellan skuldfråga och straff fråga. Vidare vad avser ditt missnöje med din advokats prestation så är mitt råd att kontakta advokatsamfundet och berätta om hur läget stod till.

Jag hoppas detta svar var till någon hjälp, annars är du välkommen att kontakta oss igen.

Med vänliga hälsningar!

Julia ZarourRådgivare