Skulder efter avliden tillhör dödsboet

Hej. Min pappa gick bort 2021. Min mamma och pappa var inte gifta, endast sambos. Huset är värt mer än skulden. Mina föräldrar hade gemensamt blancolån. Nu vill banken att jag som dotter eller min mamma ska betala skulden. Avskrivs inte den avlidnes del av skulden?

Bodelning har gjorts.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Enligt svensk lag kan man inte ärva skulder. När en person dör upprättas ett dödsbo efter den personen. Det blir det dödsboet som har skyldighet att betala skulderna. Ifall det finns tillgångar i dödsboet ska dessa användas för att betala av personens skulder. Ifall bodelning eller arvskifte har skett efter den avlidne innan skulderna har betalats med tillgångarna i dödsboet ska bodelningen eller arvskiftet gå åter enligt 21 kap 4 § Ärvdabalken (ÄB). Enligt 21 kap 4 § 2 st ÄB ska bodelningen eller arvskiftet dock enbart gå åter i den mån det krävs för att betala skulden. Ifall tillgångarna som ska återlämnas inte kvar, är den personen som fått tillgången skyldig att utge ersättning för dessa tillgångar enligt 21 kap 4 § 3 st ÄB. Ifall det inte är möjligt att betala en del skulder även efter att tillgångarna har återförts till dödsboet, då ska dessa skulder avskrivas.

Så för att besvara din fråga, är varken du eller din mamma skyldig att betala skulderna, såvida inte ni har fått ut tillgångar ur dödsboet. Ifall så är fallet skulle ni vara skyldig att återbetala dessa tillgångar/ersättning för tillgångarna ifall de inte längre finns, i den mån det krävs för skulderna eftersom de i första hand tillhör dödsboet. Men ni är inte skyldig att betala skulder med egna pengar.

Hör gärna av dig om du har fler frågor!

Vänliga hälsningar,

Benjamin von GohrenRådgivare