Skulder går inte i arv

Hej. Jag och min sambo har tre gemensamma vuxna barn. Vi äger hälften av huset var. Vi har tre bolån. Två på 260 000 som vi båda står för. Ett på 210 000 som jag själv står för. Vad händer med bolånen om jag skulle avliva? Kommer alla tre bolånen att övertas av min sambo?

Vad händer med bolånen den dagen båda är döda. Kommer barnen att överta bolånen och tvingas sälja huset för att kvitta bolånen?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline!

För bolån som ni båda står på gäller att ni är solidariskt betalningsskyldiga. Det innebär att ni båda har ansvar för lånen och ifall någon av er skulle avlida blir den andra sambon skyldig att betala de bolån som ni båda står på. För det bolån du står själv gäller att skulder inte kan gå i arv. Av 21 kap 4 § 2 st Ärvdabalken (ÄB) framgår att skulderna ska betalas av den avlidnes tillgångar från den personens dödsbo. Av 21 kap 4 § ÄB framgår att skulderna ska betalas innan bodelning eller arv till dina barn sker. Bodelning är uppdelning av era tillgångar som sambos. I den mån skulderna inte täcks av tillgångarna i den avlidnes dödsbo ska skulderna avskrivas.

Det innebär således att de två bolån som ni båda står på ska den efterlevande sambon ta över efter dig. För det som du står på själv är enbart du skyldig att betala och om du avlider övergår inte denna skyldighet till din sambo. Dina barn kommer inte att ta över något av bolånen.

Hör gärna av dig om du har fler frågor!

Vänliga hälsningar,

Benjamin von GohrenRådgivare