Skyddas min dikt av upphovsrätten?

Hej. Är min morfar dog skrev jag en egen dikt i hans annons. Nu flera år senare, fick jag syn på att min dikt användes i flera andra annonser och dessutom som mall i deras register. Detta är utan att kreditera mig och även utan min tillåtelse. Det känns väldigt fel, då det var något jag skrev personligt till min morfar och jag aldrig ens blivit tillfrågad om dom får fortsätta använda den. Vad är mina rättigheter och vad gör jag?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om dina upphovsrättsliga rättigheter för en dikt som du har skrivit och som nu har använts i flera andra annonser och som mall i ett företags register. För att svara på din fråga kommer jag att använda mig av upphovsrättslagen (URL).

Vilka verk är upphovsrättsligt skyddade?

Den som har skapat ett litterärt verk har upphovsrätt till verket (1 § URL). Upphovsrätten innebär en uteslutande rätt för skaparen att framställa exemplar av verket och att göra det tillgängligt för allmänheten (2 § URL). Om kraven för upphovsrätt är uppfyllda så krävs det alltså att de som vill framställa exemplar av verket eller göra de tillgängliga för allmänheten ska söka tillstånd från upphovsmannen. För att dikter ska vara skyddade av upphovsrättslagstiftningen krävs vidare att de har så kallad verkshöjd, det vill säga en viss nivå av originalitet och självständighet. Med andra ord kan verkshöjdsbegreppet beskrivas som att två personer inte ska kunna skapa likadana verk, utan det ska vara upphovsmannens egen intellektuella skapelse.

Upphovsrätten är inte något som behöver registreras, utan uppstår alltså “automatiskt”.  Upphovsrätten upphör 70 år efter upphovsmannens död (43 § URL).

Var och en får citera offentliggjorda verk i överensstämmelse med god sed och i den omfattning som motiveras av ändamålet (22 § URL). För att “god sed” ska vara uppfyllt krävs bland annat att rättighetsinnehavaren och källan ska anges samt att innebörden av verket inte ändras.

Vad gäller vid upphovsrättsligt intrång?

Den person som bryter mot upphovsrättslagen ska betala skälig ersättning för utnyttjandet till upphovsmannen och kan dömas till böter eller fängelse i högst två år (53-54 §§ URL). Det går att kontakta personen som är skyldig ersättning för att gemensamt komma fram till en lösning, eller alternativt ansöka om stämning hos Tingsrätten. Det är patent- och marknadsdomstolen som avgör i mål och ärenden angående upphovsrättslagstiftningen (58 § URL). Ett upphovsrättsligt intrång kan även anmälas till polisen, för att åklagare senare ska väcka åtal för brott (59 § URL).

Sammanfattningsvis så kan dikter vara skyddade av upphovsrätten. Det krävs då att de har så kallad verkshöjd och således uppnå en viss nivå av självständighet och originalitet. Upphovsrätten är inte något som behöver registreras. Den som har brutit mot den upphovsrättsliga lagstiftningen ska betala skälig ersättning till upphovsmannen. Det går att själv kontakta personen eller att ansöka om stämning hos Tingsrätten för ersättningsbeloppet. Det går även att anmäla upphovsrättsliga intrång till polisen. Om en åklagare finner att det finns förutsättningar för att väcka åtal så kommer det att göras. Det är sedan upp till domstolen att avgöra om det utgör ett upphovsrättsligt intrång.

Talan om ersättning kan tas upp i samma mål på din begäran om åklagaren väljer att väcka åtal. Om åklagaren inte väljer att väcka åtal kan du alltså kräva ersättning genom att ansöka om stämning för att inleda en process i domstol.

Jag hoppas att du fick svar på dina funderingar och att jag kunde förtydliga vad som gäller. Är det något mer du undrar över är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline på nytt!

Vänliga hälsningar,

Klara ThyrénRådgivare