Skyddas SGI:n om man blir uppsagd inom 6 månader innan förlossning?

Är min SGI skyddad? Hej. Blivit uppsagd pga att arbete upphört. Är gravid och kommer vara arbetslös i totalt 5 mån innan beräknad förlossning. Behöver jag anmäla mig till arbetsförmedlingen inom 3 mån för att skydda min SGI, eller är den automatiskt skyddad 6 månader framåt pga graviditet?

Lawline svarar

Hej och stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

SGI-skydd gäller under den tid då den försäkrade är gravid och avbryter eller inskränker sitt förvärvsarbete tidigast sex månader före barnets födelse eller den beräknade tidpunkten för födelsen (26 kap. 14 § socialförsäkringsbalken, SFB). Jag vill börja med att konstatera att rättsläget är lite oklart i denna fråga, då det varken är reglerat i lagen eller finns skrivet i någon vägledning från Försäkringskassan. Av praxis framkommer emellertid att man är generös i tillämpligheten av 26 kap. 14 § SFB, då till exempel även gravida arbetssökande omfattas av skyddet. Det föranleder min bedömning att situationen att man blir uppsagd också omfattas av skyddet i 26 kap. 14 § och således torde din SGI vara skyddad fem månader framåt på grund av graviditeten.

För att vara helt säker på att din SGI-skyddas kan du begära att Försäkringskassan fastställer din sjukpenninggrundande inkomst (SGI) utan att det är aktuellt att begära ersättning just då (26 kap. 3 § SFB).

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Hälsningar

Jasmine AtieRådgivare