FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 12/12/2021

Skyldighet att uppge gallrad brottslighet vid arbetsintervju

Hej!

Om jag är dömd för ett ringa brott. Behöver jag då även efter att gallringstiden gått ut uppge på exempelvis jobbintervjuer att jag är dömd?

Mvh

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Innebörden av att en gallringstid gått ut är att en tidigare dom inte längre finns kvar i belastningsregistret. Den tidigare brottsligheten syns alltså inte längre. Uppgifterna i fråga finns emellertid fortfarande kvar hos domstolsverket, varigenom domen fortfarande kan tillgås även om uppgifterna inte syns i belastningsregistret.

I enlighet med praxis från Arbetsdomstolen föreligger inget frågeförbud från arbetsgivaren vad beträffar tidigare brottslighet. Ifall en arbetsgivare anser att tidigare brottslighet är av relevans för en aktuell tjänst får arbetsgivaren således ställa frågan under en arbetsintervju. Med det sagt har emellertid arbetssökanden ingen upplysningsplikt. Arbetssökanden behöver således inte på eget initiativ uppge negativa uppgifter som kan försvåra möjligheten till anställning.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Amanda LaulumaaRådgivare