Släppt från häktet, vad händer nu?

Hej Min kompis har blivit anklagad för att ha våldtäkt någon och han blev häktet i en månad och åklagare funnit inga bevis så polisen släppte honom fri. Dock har de inte gett ytterligare information och bara hänvisade honom till sin advokat. Men advokat säger att utredningen är inte klart och han själv inte vet mer information. Under häktnings tiden fick kompis inte möjlighet att träffa någon eller kommunicera automatiskt då åklagare sa att han kan påverka utredningen. Vad ska han göra nu? Han kan inte åka utomlands och polisen ger inte mer information. Är han fortfarande misstänkt för brottet? Hur länge kan det ta till han får ytterligare information eller ärendet avslutas? Tack så mycket.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

EDessvärre kan jag inte svara på frågan hur r han relativt fri att göra vad han vill och bör försöka leva ett normalt liv. Han bör dock undvika handlingar som kan påverka utredningen - t.ex att kontakta det påstådda offret - då detta kan leda till problem senare i rättegången. Självklart bör han även följa de få instruktioner som polisen ger honom.

Bara för att han är fri från häktet betyder det inte att åklagaren lagt ned utredningen. Din kompis kan fortfaradne kallas till domstol och måste då komma dit. Dessvärre kan jag inte svara på frågan hur lång tid detta kan ta, det beror på resurserna och prioriteringen hos polis och åklagare samt hur svår utredningen är.

Jag hoppas detta ger ett någorlunda svar på dina frågor. Du är varmt välkommen att ställa fler frågor till oss på Lawline.

Adam WinqvistRådgivare