Sluta anställa p.g.a. rädsla för inlasning

Hej Vid en timanställning (allmän visstidsanställning) får en arbetsgivare (kommun) sluta timanställa pågrund av rädsla för in-lasning?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Lagen som är aktuell för att besvara din fråga är lagen om anställningsskydd (LAS). Jag vill däremot upplysa dig om att denna slags frågor tenderar att regleras i kollektivavtalet och gäller i sådana fall har det företräde framför lagen, 2 b § . Men eftersom det inte framgår något sådant i din fråga faller jag tillbaka på lagen. Om din arbetsgivare däremot har slutit ett kollektivavtal är du välkommen att ställa en ny fråga!

Inlasning

Din fråga berör inlasning d.v.s. att en allmän visstidsanställning övergår i en tillsvidareanställning. Detta sker när den anställde varit anställd hos arbetsgivaren i mer än tolv månader under en femårsperiod eller under en period då arbetstagaren har haft tidsbegränsade anställningar hos arbetsgivaren i form av särskild visstidsanställning, vikariat eller säsongsarbete och anställningarna följt på varandra, 5 a § LAS. Medan ett vikariat övergår till en tillsvidareanställning när en arbetstagare har varit anställd hos arbetsgivaren i vikariat i sammanlagt mer än två år under en femårsperiod.

Får en arbetsgivare sluta timanställa p.g.a. inlasning?

Huvudregeln i LAS är att ett anställningsavtal gäller tillsvidare. Men det framgår att du är timanställd, det är en s.k. intermittent anställning. En sådan anställning är endast en överenskommelse om arbete under en viss tid. Personen ifråga avlönas ofta per arbetad timme. Din anställning upphör således i samband med att arbetspasset avslutas. Din arbetsgivare kan därför välja att inte timanställa dig p.g.a. rädsla för inlasning. Men som tidigare nämnt kan detta regleras i kollektivavtalet på din arbetsplats och då hade utfallet kunnat vara något annat.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga.

Vänliga hälsningar,

Melina PapadopoulosRådgivare