Slutande av avtal

Hejsan!

Hade en bokat tid hos en medial person. Bokade bara via Mail inget seriöst så.

Hade glömt av tiden helt och hållet för den var bokat så långt fram. Hon vill nu debitera mig på hela kostanden. Får hon det? Har inte skrivit under något eller bokat online. Bokade genom henne bara. Och nu skickar hon sms till mig

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Frågan du ställer avser avtalsrätt och då är avtalslagen (AvtL) tillämplig.

Om avtalet slutits:

För att avtal ska anses vara slutet så krävs det ett tydligt anbud och en tydlig accept, se 1 kap. 1 § AvtL. Eftersom det verkar som att det är ni som kontaktat den mediala personen, så antar jag också att det är ni som lämnat anbudet. För att att avtal ska slutas i detta fall räcker det med att den mediala personen accepterar ditt anbud och du behöver i detta fall inte ha skrivit under något. Av informationen du givit, så hävdar jag således att avtalet slutits. I och med att jag inte känner till vad som stod i er konversation per mail och vad som avtalats, så vet jag inte huruvida er motpart har rätt till att debitera hela beloppet eller endast efter vad som är skäligt.

Hoppas ni känner att er fråga besvarats och stort lycka till i framtiden!

Lawline RådgivareRådgivare