Söka jobb inom skolan trots misshandelsdom?

Hej, jag dömdes för misshandel 2011 och undrar om jag kan söka jobb inom skola?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I skollagen finns de bestämmelser om utdrag ur belastningsregistret. I 2 kap. 31 § skollagen framgår det att den som erbjuds anställning inom skola (inklusive förskola, fritidshem mm) ska lämna ett registerutdrag från belastningsregistret som är högst ett år gammalt. Den som inte lämnar ett sådant utdrag får inte anställas. Vanligtvis ber arbetsgivaren den arbetssökande att själv begära ut ett registerutdrag ur belastningsregistret som sedan överlämnas till arbetsgivaren.

Registerutdraget som krävs för anställning inom skolan visar inte allt som personen i fråga eventuellt har blivit dömd för, utan utdraget är begränsat till vissa allvarliga brott, generellt sett under de senaste tio åren. I utdraget finns endast uppgifter om sexualbrott, barnpornografibrott, mord, dråp, grov misshandel och grovt rån. Det framgår av 22 § förordning (1999:1134) om belastningsregister. Det ska också tilläggas att de uppgifter som eventuellt framkommer i ett registerutdrag från belastningsregistret inte är ett absolut hinder för arbetsgivaren att anställa den arbetssökande. Enligt Skolverket ger registerutdraget i sig inte ett svar på om en person är lämplig för ett visst arbete. Att en person tidigare har gjort sig skyldig till ett brott behöver inte innebära att hen är olämplig för en viss typ av arbete för all framtid. Registerutdraget är därmed bara en del av bedömningen av huruvida den arbetssökande är lämplig att anställa. Mer information om detta finns på skolverket.se.

Med det sagt så framstår det inte som särskilt troligt att det brott du tidigare har gjort dig skyldig till kommer stå i vägen för en framtida anställning inom skola. Det framgår inte av din fråga vilken grad av misshandel du är dömd för, men eftersom du bara skriver "misshandel" så utgår jag från att det är misshandel av normalgraden och inte grov misshandel, vilket innebär att det inte kommer synas i ett registerutdrag. Dessutom har det gått mer än tio år sen du blev dömd, vilket gör det ännu mer troligt att brottet inte kommer att synas i utdraget.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Julia HellquistRådgivare