FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt24/06/2014

Söka pass med villkorlig dom

hej!får jag söka pass med villkorlig dom??

Lawline svarar

Hej!

Pass söker du personligen hos polisen. På polisen hemsida anges att kraven för att ansöka om pass eller nationellt id-kort är att du du vara svensk medborgare över 18 år. Du behöver ha med dig:

Giltig legitimation (ditt giltiga pass är en av flera giltiga id-handlingar)
Ditt gamla pass och/eller nationella identitetskort, om det fortfarande är giltigt.

I passlagen anges hinder mot bifall för en passansökan i 7 § https://lagen.nu/1978:302. Eftersom att villkorlig dom inte nämns i paragrafen utgör villkorlig dom inget hinder. Om du redan har fått din följd på villkorlig dom kan inte 8 § aktualiseras.

Därmed innebär detta att du kan söka pass trots en villkorlig dom.

Jennifer RönnerhedRådgivare