FrågaFAMILJERÄTTBodelning13/12/2023

Sparade pengar och smycken vid äktenskapets upphörande

Hej, Vad händer med mina egna sparande pengar som jag har sparat själv under alla år medans vi är gifta. Om min man dör, kommer det ingå i bodelning fast det är mitt eget sparande? Smycken som jag köpte själv? Eller om jag dör, kommer mina barn ärva bara hälften av den?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår det som att din fråga egentligen består av två frågor. Den första handlar om huruvida din egendom kommer ingå i bodelningen om din man skulle avlida under ert äktenskap, och den andra om hur ditt arv till dina barn kommer se ut om du avlider under ditt äktenskap. Jag kommer därför att utgå från det i mitt svar. Svaret nedan stöds med äktenskapsbalken (ÄktB) och ärvdabalken (ÄB).

Ingår din egendom i en bodelning om din man skulle avlida under ert äktenskap?

Den egendom du äger presumeras vara giftorättsgods förutsatt att det inte är enskild egendom (7 kap. 1 § ÄktB). För att sparade pengar och smycken du inhandlat under äktenskapet ska utgöra enskild egendom krävs att ni stadgar detta i ett äktenskapsförord (7 kap. 2 § första punkten ÄktB). Om detta inte görs är egendomen i fråga inte enskild och kommer således att utgöra giftorättsgods.

Båda makarnas giftorättsgods ska ingå i en bodelning vid ett äktenskaps upphörande (10 kap. 1 § ÄktB). Äktenskapet kan upphöra på två sätt; genom dödsfall eller genom skilsmässa. Vissa ägodelar kan undantas en bodelning trots att de utgör giftorättsgods, men utifrån informationen i din fråga verkar det inte som att det skulle bli möjligt i ditt fall eftersom det i huvudsak handlar om egendom med villkorad äganderätt. Utifrån informationen jag fått i din fråga drar jag därför slutsatsen att dina sparade pengar och dina smycken kommer att ingå i bodelningen trots att det är ditt eget sparande.

Vad händer med arvet till dina barn om du skulle avlida under ert äktenskap?

Om du skulle avlida under ditt äktenskap görs också en bodelning där ert giftorättsgods fördelas mellan ditt dödsbo och din efterlevande make (10 kap. 1 § ÄktB och 11 kap. 3 § ÄktB). Ditt arv utgörs av den andel som är din efter bodelningen och eventuell enskild egendom. Om du inte upprättar ett testamente kommer ditt arv att tillfalla din efterlevande make och inte dina barn i första hand (3 kap. 1 § ÄB). Du har möjlighet att när som helst upprätta ett testamente där du skriver att du önskar kringgå den legala arvsordningen så att dina barn ärver dig direkt. Ditt testamente får då företräde framför den legala arvsordningen. Du har dock inte rätt att testamentera bort annan egendom än din egen (9 kap. 1 § ÄB). Eftersom bara hälften av dina sparade pengar och hälften av dina smycken torde tillfalla ditt dödsbo efter en bodelning har du alltså bara rätt att testamentera bort hälften av pengarna och hälften av smyckena till dina barn.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Ellen PiggRådgivare