Spärrtid vid återkallelse av körkort

Jag har blivt dömd för vårdslöshet i trafik i hovrätten till böter. Blev först friad i tingsrätten. Har aldrig tidigare blivit dömd för någon trafikförseelse.

Jag somnade (troligen microsömn) och förorsakade olyckan. Åklagaren har inte yrkat på indraget körkort.

Nu har transportstyrelsen meddelat att de har för avsikt att dra in körkortet en tid. Hur bedömer ni det? Vad kan påföljden bli? Det handlar således inte om grov vårdslöshet.

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga och för att du vänder dig till Lawline.

Polisen har en skyldighet att meddela Transportstyrelsen om vissa brott som har begåtts och lagförts (5 kap. 2 § förordning (2001:650) om vägtrafikregister). När din dom hos hovrätten vann laga kraft, meddelade polisen Transportstyrelsen om detta.

Återkallelse av körkort regleras i körkortslagen (KKL). En återkallelse av körkort kallas för ett körkortsingripande, och när ett sådant sker i anledning av en brottslig gärning ska det grunda sig på en lagakraftvunnen dom (5 kap. 1 § KKL). Det är detta som skett i ditt fall.

Ett körkort ska återkallas om körkortsinnehavaren gjort sig skyldig till t.ex. vårdslöshet i trafik (5 kap. 3 § punkt 4 KKL). När ett körkort återkallas ska en spärrtid på en månad upp till tre år fastställas (5 kap. 6 § KKL). Under denna spärrtid får inte ett nytt körkort utfärdas (5 kap. 13 § KKL). Spärrtiden ska fastställas i och med återkallelsebeslutet.

Spärrtiden för bland annat sådan trafikförseelse som vårdslöshet i trafik har i praxis bestämts till 4-10 månader. Men ett stort behov av körkort kan innebära att spärrtiden sätts ned kraftigt.

Vad som krävs för att ett nytt körkort ska utfärdas efter spärrtiden beror dels på vilken grund körkortet återkallats, dels på hur lång spärrtiden varit. Efter spärrtidens utgång kan ett nytt körkort utfärdas efter ansökan när det återkallats med stöd av 5 kap. 3 § punkt 4 KKL och spärrtiden inte varit längre än ett år (5 kap. 14 § andra stycket KKL), vilket troligen kommer att gälla i ditt fall.

Jag hoppas att detta gett dig svar på dina frågor. Har du ytterligare funderingar är du välkommen att höra av dig igen.

Med vänlig hälsning,

Mikaela Wedbäck PizevskaRådgivare