FrågaFAMILJERÄTTBodelning27/04/2023

Spelar det någon roll för en make om den andra maken redan bor i huset vid bodelning och arvsskifte?

Vi är gifta och bor i huset han redan hade när vi gifte oss. Vi har båda barn men inga tillsammans. Vad händer om någon av oss skulle dö eller om vi skiljer oss. Är det bättre om vi köper ett hus tillsammans?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer jag använda mig av äktenskapsbalken (ÄktB) och ärvdabalken (ÄB).

Vad händer om någon av er dör eller om ni skiljer er?

Utgångspunkten är att varje make råder över sin egendom och svarar för sina skulder (1:3 ÄktB). Detta betyder att under tiden som ni är gifta så äger ni olika egendom och har olika skulder i erat namn.

Äktenskap upplöses genom att den ena maken dör eller genom att ni skiljer er (1:5 ÄktB). När det händer ska egendomen fördelas mellan er genom bodelning (9:1 ÄktB).

Makars egendom

Det finns två typer av egendom, den ena är giftorättsgods och den andra är enskild egendom. När man gör en bodelning ska giftorättsgodset ingå i bodelningen (10:1 ÄktB). Därmed ska enskild egendom inte ingå i bodelningen. Allt som inte är enskild egendom är som utgångspunkt giftorättsgods, vilket betyder att presumtionen är att egendomen är giftorättsgods (7:1 ÄktB).

Det vanligaste är att egendom blir enskild genom äktenskapsförord (7:2 1st 1p ÄktB). Ett äktenskapsförord är ett avtal mellan makarna som helt enkelt tar bort egendom från bodelningen. Detta avtal måste vara skriftligt, dateras och undertecknas av makarna eller de blivande makarna. Sedan ska det skickas till Skatteverket för att bli gällande (7:3 ÄktB).

Ett sätt att din makes hus skulle kunna bli enskild egendom är genom att han har fått det i arv eller testamente med förbehåll att huset ska vara enskild egendom (7:2 1st 3p eller 4p ÄktB). Har din make själv köpt huset föreligger inte denna situation.

Hur går bodelning till?

Jag kommer nu ge dig ett exempel med siffror för att visa hur en bodelning går till. Låt oss säga att din man har ett hus för 1 000 000 kr med en skuld på 100 000 kr och du äger en bil för 100 000 kr när din make dör.

Då kommer först andelarna i boet räknas ut (11:1 ÄktB). Det är då:

  • 1 000 000 kr för din man
  • 100 000 kr för dig

Sedan ska skulder dras av (11:2 ÄktB). Din make har en skuld på 100 000 kr, som ska dras av. Därmed har han nu 900 000 kr på sin sida.

Sedan slår ni ihop egendomen (11:3 ÄktB). Då har ni 1 000 000 kr. Sedan fördelas den på två (11:3 ÄktB). Då har ni 500 000 kr vardera.

Nu har du då genom din bodelning fått ut 500 000 kr. Den som bäst behöver huset kommer få rätt att bo kvar i det (11:8 ÄktB). Om ni inte kan enas om det kan ni ansöka skall domstolen på ansökan av make förordna någon att vara bodelningsförrättare (17:1 ÄktB) och bestämma i frågan vem som har bäst rätt. Detta gäller då om ni skiljer er, inte om ena maken dör. Då har du uppenbarligen bäst rätt.

Om ni skiljt er

Om äktenskapet har upplösts genom att ni skiljt er så kommer, om du hade bäst rätt till bostaden, du få en skuld på din make som du antingen kan betala genom egendom (exempelvis en bilen) (11:9 ÄktB) eller genom pengar (11:10 ÄktB). Kan du inte betala får du en skuld på 500 000 kr till din make (11:11 ÄktB).

Om din make dör

I denna situationen har du redan fått ut 500 000 kr av bodelningen ovan

Din make ska nu lämna ett arv på 500 000 kr. Det arvet kommer tillfalla dig då ni inte har några barn (3:1 ÄB).

Om din make däremot skulle testamentera bort, låt oss säga 200 000 kr till sin kusin. Då får du 300 000 kr i arv.

Eftersom de 200 000 kr inte är pengar som du har får du ändå bo kvar i huset (11:9 ÄktB). Eftersom pengarna är bundna till huset får kusinen en fordran på dig. Det vill säga du får en skuld till kusinen att betala 200 000 kr eftersom det är det som denne ska få i arv.

Spelar det någon roll om ni köper hus tillsammans?

Enda skillnaden som kan påverka om ni köper ett hus tillsammans är om din make har fått sitt hus i arv eller genom testamente. Då skulle det köpta huset inte kunna vara enskild egendom genom denna möjligheten. Om ni inte har äktenskapsförord som säger att huset är enskild egendom finns det inget syfte att köpa ett nytt hus då det förutsätts vara giftorättsgods och ska ingå i bodelningen.

Vad kan du göra nu?

Har du följdfrågor får du gärna ställa mer frågor till oss och om du vill boka tid med en av våra jurister kan du klicka i länken (här).

Hoppas du har fått svar på din fråga och stort lycka till!

Carl MalmströmRådgivare