FrågaAVTALSRÄTTAvtal05/11/2022

Spelar olika pappersstorlekar roll för ett avtals giltighet?

Ett avtal med samma avtalsinnehåll skrivs ut i olika format A4 ( pappersstorlek) ) och A5 / A1 dels för att få bättre läsbarhet , dels för att spara på pappren ( och mindre papper att skriva under av parterna då tiden är knapp ). Frågan: 1) Är avtalat giltigt om avtalet skrivs ut i olika pappersstorlekar ? 2) Om man kopierar och förstorar originalet , är dessa kopior giltiga : a om avtalsparterna intygar att kopiorna överensstämmer med originalet ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline,

UTREDNING

Den lagstiftning som främst behöver beaktas vid behandlingen av ditt ärende är lagen om avtal och andra rättshandlingar på förmögenhetsrättens område (avtalslagen, AvtL)

Det ska inlednings framhållas att dina frågor inte är detaljreglerade i lag varför det egentligen inte går att hitta svar i någon lagtext. Men generellt kan sägas att rättsligt bindande avtal kommer till stånd när anbud (erbjudande om att ingå avtal) och accept (svar på ett sådant erbjudande) överensstämmer och är bekräftad av båda parter, se 1 § AvtL. Därefter gäller i princip den gamla devisen pacta sunt servanda, dvs. avtal ska hållas, och det ska i normalfallet mycket till för att någon av avtalsparterna ska kunna rucka på det som är överenskommet.

Därutöver kan följande anföras. För många avtalstyper föreligger inga formkrav varför sådana avtal kan ingås både muntligt, skriftligt och konkludent (underförstått och/eller genom parternas ageranden). Men av rena bevisskäl kan det naturligtvis alltid vara fördelaktigt att manifestera en överenskommelse i skrift. Det är för mig ovisst vad det är för slags avtal som åsyftas i din ärendebeskrivning. Som exempel kan 4 kap. 1 § jordabalken nämnas vari flera formkrav kommer till uttryck och samtliga måste vara uppfyllda vid avtal om köp av fast egendom. Om så inte sker blir överlåtelseavtalet ogiltigt.

Men givet att det rör sig om en formlös handling är storleken på papper och annat dylikt utan betydelse eftersom de aktuella parterna lika gärna hade kunnat träffa avtalet muntligen. Faktum är att även om ett eller flera formkrav, exempelvis krav på skriftlighet, skulle gälla i förevarande fall hade de olika pappersstorlekarna ändå inte fått någon bäring på bedömningen avseende avtalets giltighet. Så länge avtalet är skriftligt i en sådan situation och uppfyller alla övriga eventuella krav på dess form kan någon ogiltighet inte göras gällande. I vart fall inte på grundval av formaliabrist.

Avslutande ord och ytterligare rådgivning

Vid fler frågor är du varmt välkommen att höra av dig på nytt. Antingen här på hemsidan och då genom några av våra utmärkta betaltjänster eller via vår ordinarie byråverksamhet. Själv nås jag på jacob.bjornberg@lawline.se och du får mer än gärna kontakta mig direkt ifall du önskar ytterligare hjälp i den fortsatta processen. I så fall kan jag slussa dig vidare till någon av byråns eminenta jurister utan att du behöver sitta i telefonkö. Mot bakgrund av COVID-19 erbjuder våra jurister idag möten såväl telefonledes som på Teams och andra liknande digitala plattformar.

Notera dock att vi på straff- och skatterättens område endast ger viss typ av inledande rådgivning och då inom ramen för vår expresstjänst som du numera har nyttjat. Byrån åtar sig inte några sådana uppdrag fullt ut. I så fall behöver du vända dig till en byrå specialiserad på straff- respektive skatterätt.

Avslutningsvis är den livliga förhoppningen att min hantering av ditt ärende har varit matnyttig och presenterats i en för dig utförlig och tillfredsställande form. Återkom gärna med synpunkter genom att skicka in ett omdöme när du mottar en sådan förfrågan.

Vänligen,

Jacob BjörnbergRådgivare