Stämma förskola som tappade bort tvååring

Hej jag vill veta hur jag ska gå tillväga för att stämma en förskola som tappat bort min tvååriga son. Han hittades av en bilist vid ett av Malmös mest trafikerade vägar (Amiralsgatan). Förskolan ringde varken mig eller polisen om att pojken saknades. Så uppskattar all hjälp vi kan få.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag hoppas att din son trots omständigheterna mår bra.

På förskolan har personalen ett så kallat tillsynsansvar över barnen. Anser man att det finns brister i tillsyn på förskolan kan man anmäla det till Skolinspektionen. De kommer då att göra en utredning som kan leda till att förskolan får kritik. Då måste förskolan vidta åtgärder som de sedan ska redovisa tillbaka till skolinspektionen. Åtgärderna kan till exempel vara att lägga om rutinerna. Du kan läsa mer om hur du gör en anmälan till skolinspektionen på deras hemsida: här.

När ett barn försvinner från förskolan bör personalen larma polis och meddela föräldrarna omedelbart. Självklart kan ni anmäla händelsen till polisen. Det är dock svårt att svara på om händelsen kommer att anses utgöra ett brott. Brottet "framkallande av fara för annan" hittas i Brottsbalken 3:8. För att det ska vara fråga om brott krävs att gärningsmannen varit grovt oaktsam (alltså inte bara lite slarvig) och det ska ha rört sig om konkret fara. Konkret fara innebär att det är existentiellt möjligt och sannolikt att faran kan inträffa.

Jag råder dig att i första hand vända dig till ansvarig personal på förskolan och prata med dem för att försöka få klarhet i hur de kunde tappa bort din son och sedan gå vidare därifrån. Om du tycker att det verkar som att händelsen inträffade på grund av en ren olyckshändelse är kanske skolinspektionen det bästa alternativet, då förskolan antagligen har behov av att se över sina rutiner. Om du däremot misstänker att personalen hade kunnat göra något för att förhindra det inträffade, eller på annat sätt agerat vårdslöst, kan det vara påkallat att även polisanmäla.

Om du behöver vidare hjälp med juridiken är du välkommen att kontakta oss på tfn 08-533 300 04 (måndag till onsdag 10:00-16:00) eller maila oss på info@lawline.se.

Lycka till,

Edith GrundinRådgivare