Stämma om skadestånd

Jag ramlade på ett brunnslock som man inte förankrat som man borde i marken. Detta hände på trottoaren. Det visar sig att ansvarig för denna är fastighetsbolaget som äger fastigheten bredvid trottoaren. Själva fallet ledde till 17stygn i benet, akut besök, bandage kostnader, en vecka på soffan osv. Dock ingen sjukskrivning då jag är tjänsteman och kunde jobba hemma med dator. Men likväl ett ordentligt hack inte bara i benet men likväl vardagsrutinerna.

Min fråga är därför 1. Ska jag vända mig till bolaget direkt om skadestånd? 2. Hur går man tillväga om man nu vill stämma bolaget? 3. Om man förlorar en rättstvist av denna sort måste jag då betala rättegångskostnaderna?

Mvh

Daniel

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktat Lawline!

Jag rekommenderar dig att i första hand kontakta företaget i fråga. Många gånger kan det vara så att företaget är mycket samarbetsvilligt och gärna vill hjälpa dig.
Om det är så att du inte får hjälp av företaget i fråga kan du lämna in en stämningsansökan till domstol. Formulär till stämningsansökan och allt du behöver veta kring det kan du hitta här.

Part som förlorar i rättegång ska i de flesta fall betala den andra partens rättegångskostnader. I mål som rör högst ett halvt prisbasbelopp är möjligheterna dock begränsade. Mer om hur en huvudförhandling i tvistemål går till och om rättegångskostnader hittar du här.

Väl mött!

Sofia NygrenRådgivare