Står hyresgästen eller hyresvärden för service av kyl, frys, spis och toalett?

Hej om man hyr ett hus för 13000 kr i månaden vem står för service i huset tex kyl frys spisen toaletten Hyresgästen eller hyresvärd

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag uppfattar din fråga som att du undrar ifall det vid uthyrning av ett hus är hyresgästen eller hyresvärden som har ansvar för kyl, frys, spis och toalett.

Reglering gällande uthyrning av hus regleras i privatuthyrningslagen samt i den så kallade Hyreslagen i Jordabalken (JB) 12 kap

Då hyresgästens respektive hyresvärdens ansvar gällande bland annat skick i bostaden inte regleras i privatuthyrningslagen hänvisar nämnd lag till Hyreslagen, i enlighet med privatuthyrningslagen 1 §

Hyresvärdens skyldighet

Troligtvis finns det reglerat redan i hyreskontraktet att hyresvärden förpliktat sig att ansvara för fel eller problem, när exempelvis en ny spis behöver införskaffas.

Så länge som felet med nämnda vitvaror och toalett har orsakats till följd av normalt användande ska man som hyresgäst inte behöva stå för hyresvärdens kostnader för att åtgärda felet. Dock, om felet skulle visa sig uppkommit till följd av vårdslöst  användande av hyresgästen, blir denne hyresgäst ersättningsskyldig, i enlighet med JB 12 kap 24 §.

Av JB 12 kap 18a § framkommer vidare att hyresnämnden, på hyresgästens ansökan, får förelägga hyresvärden att vidta åtgärd för att hyresrätten ska uppnå lägsta godtagbara standard, så kallat upprustningsföreläggande. I enlighet med JB 12 kap 18a § 6 stycket p 4 innefattar lägsta godtagbara standard att hyresrätten bland annat måste vara försedd med anordning inom lägenheten för "(...) omfattande toalett (...)" och enligt p 6 för "matlagning, omfattande spis (..) kylskåp (...). Alltså ingår en fungerande toalett, spis, frys och ett fungerande kylskåp i den lägsta godtagbara standarden.

Det innebär alltså att hyresnämnden kan kräva att hyresvärden ser till att lägenheten upprätthåller denna standard. För att ett åtgärdsföreläggande till hyresnämnden skall kunna genomföras måste hyresgästen ansöka om detta. HÄR kan en hyresgäst söka om åtgärdsföreläggande.

Sammanfattande bedömning

Sammanfattningsvis har hyresvärden alltså ansvar för bland annat kyl, frys, spis och toalett - om brist inte beror på hyresgästens försummelse. Det en hyresgäst kan göra är att först meddela hyresvärden om eventuell uppkommen brist, och vid utebliven åtgärd av hyresvärden, kan hyresgästen ansöka om åtgärdsföreläggande och då gå genom hyresnämnden för att få brist åtgärdad.

Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att åter kontakta oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar

Josefine WendeliusRådgivare