Störande grannar

Hej,

Mina grannar över mig sjunger karaoke varje dag i flera timmar igår var det totalt tre timmar. Vid flertal egna mätningar ligger det konstanta ljudnivån i min lägenhet på ca 42db när dom är igång. Dom sjunger dock inte innan 9 eller efter 22. Min fråga är, måste jag tåla detta? Det börjar nämligen tära på mina nerver.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Det framgår inte av din fråga vilket boendeform du har, dvs om det gäller en hyreslägenhet eller en bostadsrätt. Bor du i en bostadsrätt kan du bortse från svaret jag skriver nedan och kontakta din bostadsrättsförening. Föreningen kan i sin tur utfärda en skriftlig varning till dina grannar.

För hyresförhållanden är det 12 kap. Jordabalken (JB) som blir aktuell. Störningar i boendet regleras i 12 kap. 25 § JB. En hyresgäst får inte orsaka sina grannar störningar som kan vara skadliga för hälsan eller försämra deras bostadsmiljö och som rimligen inte bör tålas. Utgångspunkten för vilka störningar som inte rimligen bör tillåtas avgörs utifrån det som allmänt sett skulle betraktas som otillåtet. Det betyder att bedömningen kan variera från fall till fall. Ingen hänsyn tas dock till extra känsliga personer eller exempelvis till nattarbetare. Det du borde göra är att kontakta din hyresvärd och påtala störningarna från din granne. Hyresvärden kan då ge den störande grannen en tillsägelse och se till att störningarna upphör. Rättar sig inte grannarna efter en tillsägelse kan hyresvärden, om störningarna är tillräckligt allvarliga, säga upp deras hyresavtal enligt 12 kap. 42 §.

Skulle din hyresvärd inte anse att störningarna är ett problem kan du själv driva ärendet i hyresnämnden. Hyresnämnden kan då besluta i saken istället för hyresvärden. Det gäller dock bara om störningarna är allvarliga i den mening som avses juridiskt. Du kan då också eventuellt ha rätt till nedsatt hyra under den tid som störningarna pågår. Du kan exempelvis föra loggbok och försöka få bevis på att dina grannar stör så pass mycket att de inte bör tålas.

Behöver du hjälp med en bedömning kan hyresgästföreningen yttra sig om störningarna är så allvarliga att du har möjlighet till framgång, om du är medlem hos dem.

Med vänliga hälsningar,

Sohail NiknejadRådgivare