Störande grannar

Hek. Vi har störande grannar som springer hela dagarna ovh detta har hållt på i snart 4 år.

Styrelsen har vi sagt till många gånger och grannatna har vi också sagt till många gånger men inget görs och grannarna anser att barn ska få leka hemma. Vi mår otroligt dåligt och klarar inte av detta längre då även våra barn mår dåligt. Vi mår psykiskt dåligt och kan aldrig ha det lugnt hemma. Vi har fått nog men styrelsen gör inget alls. Vi bor i en bostadsrätt och har bott här i många år.

HJÄLP !!!!

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Du skriver att du har redan kontaktat grannen och styrelsen gällande störningar men det har inte hjälpt och störningarna fortsätter. Jag tolkar det som att du undrar om det finns något annat att göra mot störningarna.

Först och främst är det styrelsens ansvar att ha översyn över boendemiljön i föreningen enligt 7 kap. 9 § bostadsrättslagen. Bostadsföreningen kan bli skadeståndsskyldig om den fortsätter vara passiv och inte utreder din anmälan.

Finns det möjlighet att ringa störningsjouren? Reda ut om din bostadsrättsförening har ett avtal med störningsjouren. Om ett sådant avtal finns kan du ringa till störningsjouren och anmäla störningar. Störningsjouren ska dokumentera allt och ge en skriftligt förklaring till styrelsen. Det kan vara bra att själv dokumentera störningarna.

En sista utväg är att göra en anmälan till polisen. Det ska dock gälla allvarligare fall av hänsynslöst beteende som faller in under ofredande (4 kap. 7 § brottsbalken).

Det finns dock en viss ljudnivå som måste tålas. Ett exempel är lekande barn dagtid som stör sömnen för en nattarbetare är något som behöver tålas. Lekande barn kan vara jätte störande men det är tyvärr nånting som måste tålas av de som bor i en bostadsrätt.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänliga hälsningar,

Orysia SichRådgivare