FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott15/03/2022

Straff för brott mot knivlagen

Min kompis blev tagen av ordningsvakter i november 2021 för att hon varit stökig utanför en bar. När de sökte igenom hennes jacka hittade dem ett knogjärn. Hon var berusad vid tillfället och var därför stökig mot ordningsvakterna så hon är nu misstänkt/anmäld för våld mot tjänsteman & brott mot knivlagen. Jag läste att straffen för brott mot knivlagen nyligen höjts och undrar därför (i och med att hon troligen kommer bli dömd då det fanns vittnen i form av fler ordningsvakter) hur lågt vs högt straff hon kan få och om det är böter, hur högt det straffet är?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du har inkommit med din fråga till Lawline.

Jag tolkar frågan som att du undrar vilket straff man kan få vid brott mot knivlagen. Jag antar att din vän är minst 18 år gammal i min straffmätning. Om hon är under 21 år gammal aktualiseras även straffrabatter (29 kap 7 § första stycket brottsbalken). Jag antar dessutom att brottet inte kan betraktas som grovt (jämför 4 § andra stycket knivlagen). Du skriver även att du har läst att straffen ska höjas. Det stämmer, men denna straffskärpning träder i kraft 1/7–2022, vilket innebär att straffen inte var skärpta vid brottstillfället, vilket föranleder att den gamla straffskalan gäller för din kompis.

Det är olagligt att inneha föremål som är ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa på allmän plats (1 § första stycket knivlagen). Bland dessa ingår knogjärn. Brott mot knivlagen har en straffskala på böter, eller fängelse i högst sex månader (4 § första stycket knivlagen). Det vanligaste, vid "vanliga" överträdelser av knivlagen stannar dock påföljden på bötesnivå, vilket också är sannolikt i din väns fall.

Exakt hur omfattande böterna kan bli beror på din kompis inkomst. Desto mer pengar man tjänar, desto mer omfattande blir böterna.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Viktor VårlidRådgivare