Straff- och civilrättsligt ansvar för rådgivning

Hej.

Jag driver en hemsida där jag skriver artiklar om bostad, ekonomi och deklaration.

Ibland får jag frågor i kommentarerna kring deklarationen och hur det fungerar när man köper bostad.

Det kan ibland handla om frågor kring specifika avdrag i deklarationen osv.

Min fråga är då följande:

Kan jag bli skyldig till något brott när jag svarar på kommentarerna med tips och råd?Om jag rekommenderar någon att göra ett avdrag i deklarationen som sedan visar sig vara felaktigt. Kan jag då bli åtalad för felaktig rådgivning eller liknande?

Mvh

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att svara på din första fråga har jag delat upp det i dels ett straffrättsligt ansvar och ett civilrättsligt ansvar. Det straffrättsliga ansvaret handlar om brottsliga handlingar medan det civilrättsliga ansvaret handlar om skadestånd. Förenklat kan man alltså säga att straffrätt handlar om en privatperson och staten och civilrätt om två privatpersoner.

1. Om rådgivningen är brottslig

Det kan vara brottsligt att ge felaktiga råd, men kraven för att bli dömd är höga. Det krävs att du av grov oaktsamhet främjar en straffbelagd gärning för att dömas för vårdslöst biträde enligt Lag (1985:354) om förbud mot juridiskt eller ekonomiskt biträde i vissa fall. Straffet är böter eller fängelse i högst två år, men det är viktigt att säga att i ringa fall så ska den åtalade inte dömas till ansvar. Lagens syfte är att förhindra att yrkesverksamma rådgivare ge oetiska råd som främjar skatteundanflykt, bokföringsbrott eller liknande. Med tanke på lagens syfte ,att den enbart är tillämplig på yrkesmässig rådgivning och hur din verksamhet ser ut, ser jag det inte som sannolikt att du skulle dömas. Detta även om det av misstag skulle bli någon mindre felaktigheter i ett råd. Om du ändå skulle döms kan du bli tvungen att ersätta privatpersonen för den ekonomiska skadan hon/han lidit enligt 2 kap. 2 § Skadeståndslag (1972:207).

2. Om rådgivningen inte är brottslig men någon stämmer dig ändå

Den andra risken som finns är att en privatperson stämmer dig (utan att du döms enligt stycket ovan). Privatpersonen kräver dig alltså på skadestånd och menar att hon/han lidit en ren förmögenhetsskada och förlorat pengar för det råd du gett via hemsidan, se 1 kap. 2 § Skadeståndslag (1972:207). För att du ska bli skadeståndsskyldig krävs att det finns ett direkt orsakssamband (adekvat kausalitet) mellan rådet du gett och den ekonomiska skadan. Det krävs också att du agerat med uppsåt (vilja) eller varit oaktsam.

Just denna typ av skadestånd är dock omdiskuterat och det gör det omöjligt att ge ett tydligt svar på om du kan bli skadeståndsskyldig eller inte. När parterna inte har avtal med varandra krävs att du ska ha begått brott enligt 2 kap. 2 § Skadeståndslag (1972:207) för skadeståndsskyldighet. I praxis finns dock undantag från kravet på att brott ska ha begåtts. De fallen handlar om vilseledande och oriktig rådgivning, se NJA 1987 s. 692 och NJA 2001 s. 878. Det är viktigt att poängtera att det rört sig om professionella rådgivare av olika slag och att domstolen gjort en bedömning i det enskilda fallet. Det är som sagt inte klarlagt om personer utan avtalsförhållande som orsakat en ren förmögenhetsskada utan brottslig gärning ska åläggas att betala skadestånd.

Med vänliga hälsningar,

Emmy PetterssonRådgivare