FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt15/04/2022

Straffprocessens funktioner

Man brukar säga att rättegångarna i brottmål har två motstridiga syften som kan kopplas till begreppen rättstrygghet och rättssäkerhet? Vad innebär dessa begrepp i brottmålsrättegångar och hur är dessa motstridiga?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågeställningen berör ett återkommande ämne inom den juridiska doktrin avseende brottmål och processrätt. Rättstrygghet/effektivitet handlar starkt förenklat om att brottsbekämpningen står i fokus. Att representanter för staten, såsom de brottsbekämpande myndigheterna ska kunna få lämpliga verktyg för att kunna utreda och lagföra brott på ett effektivt sätt. Denna strävan avser att minimera antalet felaktiga firande domar. Under förundersökningen (brottsutredningen) tenderar effektivitetstanken att vara den dominerande funktionen, då den delen av straffprocessen är till för att utreda om någon kan ställas till ansvar för en brottslig gärning.

Rättssäkerhet handlar i grund och botten om att någon oskyldig inte ska bli dömd. I svensk rätt finns det ett flertal delar inom straffprocessen som tyder på att vår rättsordning värnar om rättssäkerhet, ex. det högt uppställda beviskravet inom brottmål som innebär att det ska vara ställt bortom rimligt tvivel att den tilltalade gjort sig skyldig till det som står honom/henne till last. Andra exempel är att det är åklagaren som har bevisbördan inom brottmål, dvs. den tilltalade behöver inte bevisa sin oskuld. Även oskuldspresumtionen berör en rättssäkerhetsaspekt. Oskuldspresumtionen innebär att man ska betraktas som oskyldig, fram till att ens skuld avgjorts av en domstol.

Skillnaden avseende dessa funktioner är att rättssäkerhet främst är till för den enskilde individen. Det finns där för att vederbörande inte ska dömas fastän han/hon är oskyldig, att personens rättssäkerhetsgarantier respekteras, såsom rätt till offentlig försvarare. Effektivitet/rättstrygghet handlar om att staten vill få tillgång till effektiva medel för att kunna utreda brott.

Även om dessa funktioner till viss del är "motpoler" till varandra, så är min uppfattning även att de i viss mån samverkar. För att straffprocessen ska fungera, så krävs det att bägge får ett utrymme att verka.

Varmt välkommen att höra av dig vid fler funderingar!

Rijad TrubljaninRådgivare