FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott26/07/2023

Straffvärde och alternativ till fängelsestraff

Hej, jag va ute och åkte mc. Åkte fast för grov rattfylla. 2 i promille, vilka omständigheter kan göra att man slipper att va inlåst? Få fotboja istället då...

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer att använda mig av Brottsbalken (1962:700), förkortat BrB, för att svara på din fråga.

Utgångspunkt

Enligt 30 kap 4 § BrB ska rätten beakta alla omständigheter som talar för annan påföljd än fängelse. Som skäl för fängelse ska rätten, utöver brottslighetens straffvärde och art, beakta att den tilltalade tidigare gjort sig skyldig till brott. Till detta finns även en presumtion mot fängelse som ungefärligt säger att om straffvärdet för brottet är under 1 år i fängelse, så bör annan påföljd än fängelse ges, exempelvis villkorlig dom eller skyddstillsyn. Om straffvärdet däremot är över 1 år i fängelse så bryts denna presumtionen.

Straffvärde

Straffvärdet är ett mått på hur allvarligt brottet är. Grovt rattfylleri enligt 4 a § i Lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott stadgar att den som gör sig skyldig till grovt rattfylleri ska dömas till fängelse i högst två år. Det betyder att endast böter är uteslutet, fängelse är utgångspunkten. Brottet har däremot ingen lägre gräns, vilket betyder att grovt rattfylleri kan i normalfallet ge allt från 14 dagar till 2 år i fängelse. Det är 29 kap 1-3 §§ BrB som avgör vilket straffvärde brottet får, allt från 14 dagar till 2 år.

29 kap 1 § BrB är brottets interna omständigheter. För att mäta straffvärdet beaktas här den skada, kränkning eller fara som gärningen inneburit, vad den tilltalade insett eller borde insett om detta samt de avsikter eller motiv som han eller hon haft. Det ska särskilt beaktas om gärningen inneburit ett allvarligt angrepp på någons liv eller hälsa eller trygghet till person. Ett enkelt exempel är om du skadade någon eller något när du körde rattfull - då höjer det straffvärdet.

29 kap 2 § BrB är brottsexterna faktorer. Det kan vara exempelvis om den tilltalade visat stor hänsynslöshet genom brottet - då skulle det höja straffvärdet.

29 kap 3 § BrB är även brottsexterna faktorer, men tar sikte på förmildrande omständigheter såsom om handlandet berott på bristande omdömesförmåga - då kan detta sänka straffvärdet.

Villkorlig dom eller skyddstillsyn

Om alla omständigheter i fallet talar för en lindrigare påföljd än fängelse, trots att fängelse är föreskrivet som straff, kan den tilltalade få villkorlig dom eller skyddstillsyn som straff istället.

Villkorlig dom finns i 30 kap 7 § BrB. Vid denna påföljden ska rätten beakta om det saknas särskild anledning att befara att den tilltalade kommer att göra sig skyldig till fortsatt brottslighet.

Skyddstillsyn finns i 30 kap 9 § BrB. Här ska rätten beakta om det finns anledning att anta att denna påföljden kan bidra till att den tilltalade avhåller sig från fortsatt brottslighet.

Även om alla omständigheter talar för fängelse som påföljd kan rätten iakta särskilda skäl för villkorlig dom i 30 kap 7 § 2st BrB såsom om den tilltalade samtycker till samhällstjänst, samt särskilda skäl för skyddstillsyn i 30 kap 9 § 2st BrB såsom om den tilltalade även här samtycker till samhällstjänst och det anses vara lämpligt.

Artbrott

Artbrott är brott som främst av allmänpreventiva skäl normalt anses bör medföra ett fängelsestraff, även om brottet är under 1 år i straffvärde och presumtionen mot fängelse håller. Grovt rattfylleri är ett sådant brott.

Sammanfattning

Jag har inte tillräckligt nog med information angående dig och brottets omständigheter för att kunna ge ett precist och koncist svar. Det enkla svaret är att hur “allvarligt” brottet är avgör dess straffvärde. Om straffvärdet är mindre än 1 år ges oftast villkorlig dom eller skyddstillsyn ut som straff. Är straffvärdet över 1 år brukar det tala för fängelse. Om du som tilltalad gjort dig skyldig till tidigare brottslighet samt om brottet är ett artbrott är saker som talar för fängelse som straff. Men även när många omständigheter talar för fängelse som straff kan villkorlig dom eller skyddstillsyn ändå ges ut istället, exempelvis om du som tilltalad samtycker till samhällstjänst och det anses vara lämpligt.

Hoppas du är nöjd med ditt svar!

Alexander MårtenssonRådgivare