Studieledighet för studier utomlands

Hej, Jag har en tillsvidare anställning på ett litet företag utan kollektivavtal. Nu vill jag ta tjänstledigt under 6 månader för att studera utomlands. Har jag rätt till det? Kan jag bli nekad tjänstledighet eftersom vi inte har ett kollektivavtal? Finns det någon lag jag borde hänvisa till isåfall?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline.

Rätten för en arbetstagare att vara ledig för studier regleras i lag om arbetstagarnas rätt till ledighet för utbildning (https://lagen.nu/1974:981). Det är till denna lag du ska hänvisa om du vill ansöka om ledighet.

Det finns ingen begränsning i lagen som hindrar dig från att vara ledig för studier utomlands. Så länge det inte rör sig om självstudier så borde arbetsgivaren inte kunna neka dig ledighet torts att du inte ska studera i Sverige.

Du bör dock vara medveten om för att du ska ha rätt till ledighet så måste du ha varit anställd hos din arbetsgivare antingen de senaste sex månaderna eller sammanlagt tolv månader de senaste två åren (3§). Du bör även vara medveten om att arbetsgivaren kan skjuta upp din ledighet, så ansök om ledighet i god tid innan studierna börjar (4-6§§).

Det faktum att ni inte har ett kollektivavtal påverkar inte din rätt att ta ledigt i enlighet med lagen. Ett kollektivavtal innebär enbart en möjlighet att förhandla om undantag i förhållande till lagen samt att arbetsgivaren ibland måste kommunicera sina beslut till arbetstagarorganisationen.

Vänligen,

Sanna LarssonRådgivare