FrågaOFFENTLIG RÄTTCSN25/04/2020

Studiemedel vid dubbla medborgarskap.

Hej! Om man har både ett svenskt och ett danskt medborgarskap, finns det då bestämmelser för vilket land jag måste ta studiemedel, CSN/SU, ifrån vid högskole/universitetsstudier? Alltså kan man bo och plugga i Sverige och få danskt SU bidrag (och inte samtidigt ta CSN)? Eller måste man då ta bidrag från det land man bor i?

Mvh

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar din fråga som att du har både svenskt och danskt medborgarskap och undrar ifall du har rätt till att ta ut studiemedel från ett eller båda länder samt vad reglerna om detta är.

Om man har dubbla medborgarskap gäller att man endast har rätt till att ta ut studiemedel från ett land. Det finns då ett antal allmänna förutsättningar man måste uppfylla beroende på land, t.ex. vara av viss ålder, ha bott i landet ett visst antal åt, utbildning ska vara godkänd samt man ska studera aktivt. Skulle du mot förmodan välja att ta ut studiemedel från båda länderna riskerar du att bli återbetalningsskyldig.

I Norden får man normalt studiestöd från sitt hemland, vilket i ditt fall är Sverige (CSN). Under vissa förutsättningar kan man däremot få stöd från ett annat nordiskt land, för mer information om detta rekommenderar jag dig att ta kontakt med studiestödmyndigheterna (CSN och SU). Detta kan vara att rekommendera då SU generellt anses vara mer fördelaktigt än CSN.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Nicolina AbaasRådgivare