Styrelsens ansvar för ekonomisk skada i ideell förening

En ideell förening bildades att “äga och förvalta” två fastigheter. Nyligen uppdagades att en granne byggt sitt hus 3,2 meter från den ena fastighetens gräns med ett bygglov på 5 m från gräns och en altan utan bygglov (=utan grannmedgivande) 1/2 meter in på föreningens mark. Hos kommunen upprättades ett tillsynsärende. Beslut blev att huset fick stå kvar utan påföljd och altanen skulle rivas till den del den överskred gränsen. En advokat utarbetade överklaganden till Länsstyrelsen. Ett där huset skulle flyttas till den plats som bygglovet stipulerade (5 m från gräns), det andra att altanen i sin helhet skulle rivas. I föreningens styrelsen togs ett enhälligt beslut om att låta överklagan avseende altanen gå vidare och ett majoritetsbeslut att stoppa överklagan avseende huset. Styrelsen tyckte att rivandet av altanen var en tillräcklig påföljd och att överklagan avseende byggnaden skulle kunna leda till besvär för grannen . Man tillstod att Länsstyrelsen beslut hade kunnat leda till en kompensation för föreningen, men valde att se till grannens intressen. Kan man säga att styrelsen genom sitt beslut att inte överklaga har brutit mot stadgans bestämmelse om att “förvalta”? Kan i så fall styrelsemedlemmar göras personligt ansvariga för den förlust/nackdel som uppstått för föreningen och hur/vem skulle fastställas/-a denna förlust? Vilka lagparagrafer och rättsinstanser kan hjälpa mig att ställa styrelsen till svars?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om du kan vända dig mot föreningens styrelse med någon form av anspråk eftersom de enligt din mening inte har förvaltat föreningens intressen med alla medlemmars bästa i åtanke.

Allmänt om ideella föreningar

Ideella föreningar är en associationsform som finns i Sverige som konstigt nog inte regleras uttryckligen i någon lag. Istället får man använda sig av praxis och analogier. När något inte är uttryckligen reglerat i någon lag använder man sig inom juridiken av s.k. analogier, vilket enkelt förklarat innebär liknelser. Man kan göra en analogi om man hittar en snarlik lagregel som reglerar en jämförbar situation, och man kan motivera att situationen passar så bra in att man kan använda sig av en lagregel som egentligen inte är tänkt för just det ändamålet.

Eftersom en ideell förening har som syfte att inte ekonomiskt gynna sina medlemmar får man vara lite försiktig när man gör analogier från lagar som har som syfte att ekonomiskt gynna sina medlemmar. I främsta hand skulle jag säga att man kan kolla på reglerna kring aktiebolag och ekonomiska föreningar eftersom båda dessa associationsformer reglerar en sammanslutning där medlemmarna är de med den egentliga makten och intresset även om styrelsen och VD styr skutan.

Styrelsen ansvar gentemot medlemmarna

Enligt lag om ekonomiska föreningar (hädanefter EFL) finns det ett tydligt ansvar för styrelsen gentemot medlemmarna i föreningen. Om det är så att man genom åsidosättande av stadgarna, EFL eller tillämplig lag om årsredovisning har orsakat en skada för någon i föreningen kan en skadeståndstalan väckas, se 21 kap. 1 § EFL. Detsamma gäller för aktiebolag, se 29 kap. aktiebolagslag. För att det ska vara aktuellt måste man visa på en faktiskt skada, vilket i det här fallet skulle vara den kompensation man avstod. Att beloppsbestämma skadan är alltså inget som är speciellt svårt i det här fallet.

Dina möjligheter enligt mig

Det finns absolut en teoretisk möjlighet att man genom att visa att styrelsen skadat föreningen ekonomiskt kan utkräva ansvar från de berörda i styrelsen. Detta sker då i allmän domstol. Däremot finns det ett stort problem med detta, och det är just att det rör sig om en ideell förening. Per definition ska en ideell förening inte verka för ett ekonomiskt intresse. Om föreningen gör detta ska det vara en ekonomisk förening, vilken är mer strikt reglerad i lag. Eftersom det är en ideell förening skulle jag säga att det bli svårt att kräva ut ansvar för en missad ekonomisk ”vinst”. Man kan föra linjen att det är en skada som drabbar det ideella intresset som föreningen har, alltså att föreningens möjligheter att ta vara på det ideella intresset påverkas negativt av det inträffade. Det är dock något som jag skulle säga är svårt eftersom det i grund och botten handlar om en ekonomisk fråga. Något som försvårar detta är att föreningens mål är lite oklart, annat än att de ska ”förvalta” fastigheten, och att visa på att detta intresse har skadats kan också bli svårt enligt mig. Att något är svårt innebär dock inte att det är omöjligt.

Jag ser att du har bokat telefonuppföljning. Jag föreslår därför att vi diskuterar de närmare förutsättningarna för ett eventuellt anspråk mot styrelsen mer i detalj under vårt samtal.

Jag kommer att ringa dig tisdagen den 21 juni kl 11.00. Det kan vara bra att veta att jag ringer från dolt nummer. Om du skulle ha några frågor innan dess, eller om tiden inte passar får du gärna kontakta mig på: Daniel.Hogman@lawline.se

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Daniel HögmanRådgivare