Styrelsens skyldighet vid påtalat fel i bostadsrätt

Hej En medlem i brf klagar på ett störande surrande ljud i sitt boende. Han kräver omedelbart åtgärd från styrelsen samt att styrelsen skall inställa sig i hans lägenhet för att lyssna på ljudet även om han skickat en ljudfil. Vad kan förväntas av en styrelse gällande tid för att agera och lösa problemet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som om du undrar över styrelsens skyldigheter vid påtalade störningar i en bostadsrättsförening vad gäller bostadsrättens skick. Vid besvarande av frågan kommer jag att utgå ifrån bostadsrättslagen.

Enligt 7 kapitel. 4 § bostadsrättslagen framgår att sedan tillträde av en lägenhet medgetts är föreningen skyldig att hålla lägenheten, huset och marken i gott skick. Däremot ligger visst ansvar enligt 7 kapitel. 12 § bostadsrättslagen på lägenhetsinnehavaren.

Enligt hänvisning från 7 kapitel. 4 § till 7 kapitel. 2 § bostadsrättslagen ska denna bestämmelse tillämpas om föreningen åsidosätter sin reparationsskyldighet eller om det på annat sätt uppstår hinder eller men i nyttjanderätten genom föreningens vållande. Av bestämmelsen framgår vilka påföljder som blir gällande vid ett fel som föreningen är skyldigt att åtgärda.

Eftersom man i detta fallet inte vet vad ljudet kommer ifrån kan jag inte besvara om skyldigheten till att åtgärda det ligger på bostadshavaren eller på föreningen. Min rekommendation är därför att besöka lägenheten så fort som möjligt för att utreda vad som kan tänkas vara fel, detta eftersom det kan vara svårt att avgöra via en ljudfil för att veta vem som är skyldig att åtgärda problemet.

Hoppas mitt svar gav klarhet och vid nya frågor är du varmt välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen.

Hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare