FrågaSKATTERÄTTÖvrigt16/03/2020

Svartarbete

Hej, jag vill fråga vem behöver jag kontakta och anmäl a en arbetsgivare för att han har bara en anställd i egen företag och han har många svarta arbetare. Tack

Lawline svarar

Hej!

Svartarbete räknas som ett skattebrott. Den som uppsåtligen uppger oriktiga uppgifter eller underlåter att lämna uppgifter till myndighet och därigenom ger upphov till risk för att skatt undandras det allmänna eller felaktigt tillgodoräknas eller återbetalas till personen själv eller annan döms för skattebrott. Skattebrottet består av att någon som utfört arbete inte tar upp ersättningen som en inkomst i sina privata inkomstdeklarationer.

Vid misstanke om skattefusk genom svartarbete kan du vända dig till Skatteverket och tipsa om detta. Det går att tipsa anonymt genom att inte ange dina kontaktuppgifter. En anmälan om skattefusk kan göras via deras hemsida, anmälan hittar du via denna länk: Skatteverket. Därefter går skatteverket vidare med saken och utreder huruvida skattebrott har begåtts eller inte.

Hoppas du fått svar på din fråga

Med vänlig hälsning

Sandra RustRådgivare