Svenskt medborgarskap, fortkörning

Kan en fortkörningsböte hindra min ansökan om svenske medborgarskap

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att bli svensk medborgare måste man uppfylla vissa krav. Kraven kan du läsa om i 11 § lagen om svensk medborgarskap. En av dessa krav är att man "haft och kan förväntas sig komma att ha ett hederligt levnadssätt". Ett hederligt levnadssätt innebär exempelvis att man inte ska ha skulder som gått till Kronofogdemyndigheten eller begått brott. Begår man ett brott behöver man vänta ut en viss karenstid innan man kan få svenskt medborgarskap.

Nu till din fråga. Om din fortkörningsbot ansetts vara allvarlig nog att ge dig dagsböter så kan du behöva vänta ut en karenstid innan du kan ansöka om och få svenskt medborgarskap. Dagsböter innebär att ditt ärende gått till åtal och att det blivit utdömt. Ett exempel är att 30 dagsböter ger en karenstid på 1 år. Du skulle alltså behöva vänta 1 år till efter att du betalat av dina dagsböter innan du kan ansöka om och få svenskt medborgarskap, förutsatt att du uppfyller övriga krav. För att se de olika karenstiderna som framgår av Migrationsverkets hemsida, klicka här.

Skulle din fortkörningsbot inte gått till åtal och alltså inte vara dagsböter, så behöver du endast betala av den. Uppfyller du övriga krav på svenskt medborgarskap så bör det inte vara några problem. Du skulle alltså kunna få svenskt medborgarskap trots fortkörningsboten, förutsatt att du uppfyller övriga krav.

Hör gärna av dig om du har fler frågor. Lycka till!

Vänliga hälsningar,

Bassima DemirRådgivare