Svenskt medborgarskap genom förälder

Hej! Jag har en kompis som är född 2001 och bor i ett land utanför EU. Hennes pappa är svensk och har svensk medborgarskap. Hennes mamma dog när hon var 16. Hon är 21 nu och vill flytta till Sverige men undrar ifall hon har svensk medborgarskap och om hon har det hur går hon tillväga för att ansöka om den?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt 2 § lag (2001:82) om svenskt medborgarskap så förvärvar ett barn svenskt medborgarskap vid födseln om en förälder till barnet är svensk medborgare. Om din väns pappa är svensk medborgare ska därför även din vän ha blivit svensk medborgare redan från födseln.

Enligt 14 § samma lag kan en svensk medborgare dock förlora sitt svenska medborgarskap när hen fyller 22 år, om hen är född utomlands och aldrig haft hemvist i landet, det vill säga om hen aldrig bott i Sverige. Enligt 2 st. framgår dock att den svenske medborgaren kan ansöka om att få behålla sitt medborgarskap innan hen fyller 22 år.

Enligt 22 § prövas ärenden enligt denna lag av Migrationsverket. (Om din vän bor i Island eller Norge prövas det dock av Länsstyrelsen).

Sammanfattningsvis bör din vän redan ha ett svenskt medborgarskap och om hon flyttar till Sverige innan 22 års ålder behåller hon det. Eftersom jag inte vet alla omständigheter i din väns fall kan jag inte svara på om det finns risk för att hon kan förlora sitt medborgarskap när hon fyller 22 ifall hon aldrig bott i Sverige, men i så fall kan hon ändå ansöka om att få behålla sitt medborgarskap. En sådan ansökan görs då till Migrationsverket och ni kan även kontakta dem om ni har närmare frågor om hur man går tillväga.

Jag hoppas att det går bra för din kompis och ni är båda varmt välkomna att höra av er igen till Lawline om ni har fler frågor.

God fortsättning!

Johanna HagdahlRådgivare