Sverige och Nya Zeeland - dubbelbeskattning

Hej

En liten skattefråga. Om Jag är född i Nya Zealand av Svenska föräldrar. Jag har Nya Zealandskt och Svenskt medborgarskap, men har aldrig bott i sverige och alldrig varit skriven i Sverige. Nu vill mina morföräldrar skänka sitt hus, som köptes 1964, till mig . Min fråga är, om jag bestämmer mig för att sälja huset vad för slags skattelagar gäller då?

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Sverige och Nya Zeeland har ett dubbelbeskattningsavtal för att undvika att deras medborgare dubbelbeskattas i situationer där båda länders skattelagar kan aktualiseras, vilket framgår av Förordning (1980:1131) om dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige och Nya Zeeland. Enligt avtalet artikel 12 så ska inkomsten från försäljningen av den i Sverige belägna fastigheten beskattas i Sverige i enlighet med svensk lag. Eftersom du har din hemvist i Nya Zeeland och betalar svensk skatt för inkomsten från försäljningen av fastigheten så avräknas den svenska skatten från nyzeeländsk skatt som beräknas på samma inkomst och som ska erläggas med anledning av denna inkomst, vilket framgår av avtalet artikel 23.1.

Eftersom du inte stadigvarande vistas i Sverige och aldrig har bott där så anses du inte som obegränsat skattskyldig, vilket framgår av Inkomstskattelag (1999:1229) 3:3 första stycket. Eftersom du inte är obegränsat skattskyldig så är du begränsat sådan och kan endast beskattas för vissa typer av inkomster (Inkomstskattelag 3:17 punkt 1). En av de typer av inkomster som en begränsat skattskyldig är skattskyldig i är dock kapitalvinst på fastighet i Sverige (Inkomstskattelag 3:18 första stycket, punkt 11).

Kapitalvinst avser vinst vid avyttring av tillgångar (Inkomstskattelag 41:2 första stycket). Avyttring av tillgång avser exempelvis försäljning av fastighet (Inkomstskattelag 44:3). Sådan vinst ska tas upp som intäkt i inkomstslaget kapital (Inkomstskattelag 42:1 första stycket). Kapitalvinsten beräknas som skillnaden mellan ersättningen som du får vid försäljningen av fastigheten, minskad med exempelvis mäklararvodet, och omkostnadsbeloppet som avser utgiften för anskaffningen av fastigheten ökad med utgifter för förbättringsarbeten (Inkomstskattelag 44:13-14). Eftersom du får fastigheten av dina morföräldrar som gåva så inträder du dock i deras skattemässiga situation. Det innebär att den utgift som dina morföräldrar hade för anskaffning år 1964 och förbättring blir ditt omkostnadsbelopp när du säljer fastigheten (Inkomstskattelag 44:21 första stycket). Eftersom det antagligen rör sig om en privatbostadsfastighet så tas 22/30 av kapitalvinsten upp i inkomstslaget kapital (Inkomstskattelag 45:33 första stycket). Kapitalinkomstskatten ligger i Sverige på 30 % (Inkomstskattelag 65:7).

Exempel:

Om dina morföräldrar köpte fastigheten år 1964 för 50.000 kronor och har lagt ner sammanlagt 30.000 kronor på förbättringar, och du säljer fastigheten idag för 2 miljoner kronor (och mäklararvodet uppgår till 20.000 kronor) så blir uppställningen följande:

(2 miljoner kronor – 20.000 kronor) – (50.000 kronor + 30.000 kronor) = 1,9 miljoner kronor

1,9 miljoner kronor * 22/30 = 1,39 miljoner kronor

1,39 miljoner kronor * 30 % = 417.000 kronor att erlägga i svensk skatt

417.000 kronor avräknas från nyzeeländsk skatt som påförs dig med anledning av denna inkomst

Med vänlig hälsning
Daniel NykvistRådgivare