FrågaFAMILJERÄTTBodelning11/08/2023

Ta bort bostad från giftorättsgods genom gåva

Hej Kan man skydda sin bostad från gifträttsgods(inget äktenskapsförord) genom att man skriver över bostaden till sina föräldrar och be de att ge tillbaka huset som gåva där det står i gåvobrevet att bostaden ska vara enskild egendom. Räknas bostaden då som enskild egendom vid skilsmässa?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt 11 kap 4 § Äktenskapsbalken om den ena maken utan den andra makens samtycke inom tre år innan talan om äktenskapsskillnad väcktes i inte obetydlig omfattning genom gåva har minskat sitt giftorättsgods eller använt sitt giftorättsgods till att öka värdet av sin enskilda egendom, ska den andra makens andel vid bodelning med anledning av äktenskapsskillnad beräknas som om gåvans värde eller värdet av det använda giftorättsgodset alltjämt hade ingått i den förstnämnda makens giftorättsgods. Dennes del i det sammanlagda giftorättsgodset ska minskas i motsvarande mån.

Detta innebär att om du genom en gåva som du beskrivit minskar värdet av ditt giftorättsgods utan din makes tillåtelse så kommer värdet av den gåvan ändå att räknas med i bodelningen, och giftorättsgodset du får kommer sedan att minskas med storleken på gåvan du gav iväg.

Detta gäller även om gåvan du gav iväg ges tillbaka till dig eftersom det genom gåvokravet fortfarande minskar storleken på giftorättsgodset.

Ett äktenskapsförord enligt 7 kap 3 § Äktensskapsbalken kan skrivas även under pågående äktenskap och därigenom frånta egendom från att ingå i giftorättsgodset.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Alexander MårtenssonRådgivare