FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt01/06/2013

Ta del av brottmålsdom

Hej! Jag vill kolla upp en chef på en arbetsplats som jag ska söka jobb hos. Har fått reda på att denne chef har åkt dit för rattfylla och blev av med körkortet i ett år. Kan jag få reda vad det blev för dom i rätten?? Tack Ludvig

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Domar är allmänna handlingar vilket innebär att vem som helst har rätt att ta del av dem, så länge de inte är skyddade av sekretess.

För att få ta del av en viss dom så ska du kontakta den domstol där personen ifråga har blivit dömd och begära ut handlingen. Du måste ha någon form av information rörande målet för att det ska vara sökbart i domstolens system, t.ex. målnummer, namn på den tilltalade, typ av brott eller datum för avgörande.

Kontaktuppgifter till Sveriges domstolar hittar du här: http://www.domstol.se/Sok/?tab=contact

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare