FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder14/01/2021

Ta reda på om en person har blivit dömd

Jag vill veta om en person har blivit dömd

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss med din fråga.

Uppgifter som behandlar om personer har blivit dömda för brott och vilket straff som har tilldelats, återfinns i belastningsregistret.

Din fråga rör främst lagen om belastningsregister. Man kan alltid begära ut sitt egna belastningsregister, om sig själv (9 § i lagen om belastningsregister). Däremot kan du som enskild, inte begära ut handlingar om en annan person hur som helst. Det finns dock undantag, i vissa situationer får en arbetsgivare begära utdrag ur belastningsregistret på en anställd eller en blivande anställd. Arbetssökande till tjänster som skola, barnomsorg och liknande måste alltid visa upp sitt belastningsregister av säkerhetsskäl.

I Sverige har vi även offentlighetsprincipen, vilket innebär att allmänna handlingar i regel är offentliga. Således, är publicerade domar offentliga för allmänheten att ta del av. Du kan därmed vända dig till den domstol där personen ifråga blev dömd, begära ut domen, och på så sätt läsa domen av intresse.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Emma GuranderRådgivare