Ta reda på om testamente finns

Hej! min vän som jag hade ett förhållande dog i året. Efter att han fick cancer hade han alltid sagt att jag skulle ärva en del av hans egendomar. Jag fick aldrig träffa hans familj så jag vet ingenting om han har lämnat något testamente och i så fall om de hittar något papper de kan bara slänga i soporna. Hur får man ta reda på om jag ska ärva något?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I Sverige finns det inga speciella lagar eller regler kring hur testamenten ska förvaras. Det finns dock en regel som säger att testamentstagare ska delge testatorns arvingar om testamentet (14 kap. 4 § ÄB).

Det är således testatorns uppgift att förvara testamentet på ett sådant sätt att testatorns önskade testamentstagare får tillgång till testamentet vid testatorns död. Det är därför vanligt att testamenten förvaras i ett bankfack eller hos en någon jurist som har hjälpt till med upprättandet av testamentet.

Om du inte vet huruvida det finns något testamente kan det således vara svårt att få reda vart testamentet finns eller om det finns något över huvud taget efter det att testatorn avlidit. Finns ett testamente ska detta självklart delges testamentstagarna, men om du inte vet att det faktiskt finns något kan det vara mycket svårt att bevisa att det inte har delgivits av hans föräldrar.

Det du kan göra är alltså att fråga din väns föräldrar om de har fått något testamente. Säger föräldrarna att de inte har något testamente är det i princip omöjligt att motbevisa detta om du inte vet vart ett eventuellt testamente förvarades av din vän.

Jag hoppas din situation löser sig. Har du ytterligare frågor är du välkommen att kontakta vår juristbyrå. Du kan göra det här eller ringa oss

Kontaktuppgifter till vår telefonkontakt:

Telefon: 08-533 300 04

Öppettider: Mån-fre kl. 10.00−16.00

Med vänliga hälsningar,

Filip KarlssonRådgivare